Den Haag start gesprekken rond eigen spoorverbinding met Brussel
Door de invoering van de Fyra stopt er geen internationale trein meer in Den Haag. Foto: Marc Herremans
De Nederlandse gemeente Den Haag start deze maand zelf gesprekken over de exploitatie van een treinverbinding tussen Den Haag Centraal en Brussel-Zuid. Dat heeft de gemeente zelf bevestigd. Den Haag diende al een aanvraag in bij de Nederlandse spoornetbeheerder ProRail voor capaciteit.

De Nederlandse gemeente Den Haag gaat deze maand met zeven vervoersbedrijven praten over de exploitatie van een treinverbinding tussen Den Haag Centraal en Brussel-Zuid. Dat meldde de Nederlandse krant De Telegraaf woensdag. Een woordvoerster van verantwoordelijk schepen Peter Smit (VVD) bevestigde het nieuws.

Den Haag heeft bij spoornetbeheerder ProRail capaciteit aangevraagd op het spoor tussen Den Haag en Brussel. De Haagse verkeerswethouder Smit (VVD) wil die capaciteit gebruiken om een nieuwe intercity-verbinding op te starten tussen Den Haag en Brussel. Die IC-trein zou stoppen in Delft, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Mechelen, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid.

'De aanvraag bij ProRail is de deur uit en eind januari spreken we met de eerste bedrijven', aldus de woordvoerder van Smit. 'In totaal nodigen we zes à zeven bedrijven uit om de mogelijkheden van de door ons gewenste treinverbinding te onderzoeken.'

Besloten vennootschap

Smit wil voor de nieuwe verbinding een besloten vennootschap oprichten. Die BV zal, eens de onderhandelingen zijn afgerond, worden overgenomen door het spoorbedrijf dat de verbinding gaat verzorgen.

De plannen van het Haagse gemeentebestuur zijn een rechtstreeks gevolg van het verdwijnen van de Beneluxtrein na de invoering van de Fyra. Daardoor is Den Haag de enige regeringsstad op het Europese vasteland zonder internationale treinverbinding. Wie nu van Den Haag naar onze hoofdstad wil treinen moet echter eerst naar Rotterdam en dan overstappen.

Veel werknemers van internatonale bedrijven en instellingen in de administratieve hoofdstad moeten op regelmatige basis naar Brussel. Het gemeentebestuur besloot zelf het heft in handen te nemen om voor die mensen een oplossing te zoeken.