Frisdrankengigant Coca-Cola lanceert een nieuwe publiciteitscampagne waarin het onderwerp zwaarlijvigheid wordt aangesneden. Officieel wil het bedrijf een grotere stem krijgen in het debat over frisdranken en hun effect op de gezondheid, maar uit het reclamefilmpje blijkt dat Coca-Cola vooral niet de schuld wil krijgen van de zwaarder wordende Amerikanen.

In de Verenigde Staten wordt sinds gisteren een reclamefilmpje van twee minuten uitgezonden waarin Coca-Cola wil aantonen dat zijn frisdranken doorheen de jaren steeds minder calorieën bevatten en dat gewichtstoename in Amerika het resultaat is van de consumptie van te veel calorieën van allerlei producten, niet alleen frisdranken.

Coca-Cola stelt in het filmpje een reeks nieuwe producten voor die moeten helpen bij het overwinnen van obesitas. Het gaat daarbij vooral om het ter beschikking stellen van extra light-producten.

's Werelds grootste frisdrankenfabrikant voelt zich genoodzaakt te reageren op de steeds grotere druk van de buitenaf. Zo wordt later dit jaar in New York een regel van kracht die restaurants, bioscopen, sportarena's en dergelijke een maximum oplegt wat de grootte van drankbekers betreft.

De maten van drankjes in de VS zijn vele malen groter dan die in ons land. Ter vergelijking: als je bij een Amerikaanse McDonalds een 'small' bestelt, is de beker die je krijgt ongeveer even groot als de 'large' hier.

Volgens Coca Cola is de video geen reactie op de huidige kritiek, maar een poging om bewustzijn te creëren. 'Er wordt een belangrijke discussie gevoerd over obesitas en daar willen wij aan bijdragen', zegt Stuart Kronauge, general manager van frisdranken voor Coca Cola in Noord Amerika, tegen persbureau AP.

In de commercial vertelt een vrouwenstem dat Coca Cola kleinere bekers biedt, werkt aan een steeds betere smaak van zoetstoffen die maar weinig calorieën bevatten, en uit zichzelf drankjes met minder calorieën op scholen beschikbaar heeft gesteld. Daarna wordt gezegd dat je dikker wordt als je meer calorieën eet of drinkt, dan dat je met bewegen verbrandt.