De donkere romantiek van Les Hommes
Foto: rr
Matthias Schoenaerts is een grote fan: het Belgische duo Les Hommes kwam in Milaan met een collectie geïnspireerd op een film van Luchino Visconti. Het label heeft grootse plannen.

Afgelopen weekend ging de mannenmodeweek in Milaan van start. De eerste dag kwamen grote namen aan bod zoals Jil Sander, Dolce&Gabbana, Burberry en Les Hommes, het Belgische ontwerpersduo dat celebs zoals Karl Lagerfeld en Matthias Schoenaerts tot zijn fans mag rekenen. Matthias Schoenaerts was aangekondigd als ‘special guest' op het defilé van Les Hommes, maar de Oscarnominatie voor zijn rol in Dood van een schaduw gooide roet in het eten: hij moest verstek geven wegens een dringende meeting. ‘De kennismaking met Matthias Schoenaerts is heel spontaan gebeurd', zegt Tom Notte, samen met Bart Vandebosch het brein achter het label. ‘Op een dag stapte hij onze boetiek in Antwerpen binnen en kocht er een outfit. Sindsdien is hij een trouwe fan. Hij draagt onze pakken op de rode loper, in het dagelijkse leven kiest hij eerder voor onze stoerdere stukken, zoals jassen afgewerkt met leder. We zijn heel trots dat hij onze creaties waardeert.'

Berlijn in de jaren dertig

Het interbellum heeft Tom Notte en Bart Vandebosch altijd al geboeid. Elementen uit de jaren twintig en dertig komen geregeld terug in hun werk. Nu vonden ze inspiratie in de film The damned van Luchino Visconti, een verhaal dat zich afspeelt in het Berlijn van de jaren dertig, het tijdperk van de art deco, maar ook van Hitlers Derde Rijk. Het resultaat is een collectie die het midden houdt tussen militair en elegant. De militaire stijl kreeg vorm in lange, wijde capes, rijbroeken gedragen in glimmende laarzen, officiersmantels en kostuums met een dubbele rij koperen knopen. We zagen grijze pakken, de pantalons wijd, met hoge tailles, hybride blazers – half donsjack, half blazer – en veredelde joggingpantalons in kostuumstof.

De stoffen waren overwegend effen, met uitzondering van een gestileerd bloemmotief voor enkele pakken en geometrische motieven voor de truien. Het kleurenpalet was overwegend grijs, donkerblauw en zwart, met paarsblauw als uitschieter. Het duo maakte ook royaal gebruik van fluweel en satijn, materialen die haaks staan op de stoere, militaire stijl.

‘We houden van de elegantie van de jaren dertig en hebben die in onze collectie laten duelleren met het stoere militaire. Dat leidt tot zowel feestelijke outfits als pakken voor elke dag', zegt Tom Notte. ‘We hebben een filmisch beeld willen neerzetten, met referenties aan The damned. Ik zou de collectie donker romantisch noemen, vandaar het ingehouden kleurgebruik.'

Les Hommes in China

Les Hommes bouwt aan zijn internationale expansie vanuit het hoofdkantoor in Milaan. ‘De Europese markt blijft voor ons vrij stabiel. Wij hebben veel voeling met de consument dankzij onze boetiek in Antwerpen. Voor onze tweede Europese boetiek mikken we op Milaan. Maar we groeien het meest in markten zoals China, waar de crisis veel minder voelbaar is. We hebben er nu al verschillende verkooppunten. De Chinese klanten appreciëren onze stijl. Vooral de luxematerialen en de rijke details vallen in de smaak. Pluspunt voor hen is dat onze kleren uniek in hun genre zijn en moeilijk te kopiëren. In september 2013 openen we een boetiek in Sjanghai, in samenwerking met een Chinese partner. We willen ook inspelen op de vraag om tussencollecties uit te brengen en een jonger publiek aan te spreken met betaalbare casual kledij. Twee collecties per jaar volstaan niet meer, de consument wil het hele jaar door nieuwe dingen ontdekken. Die trend maakt dat het tempo steeds hoger ligt. En het wordt nog drukker: volgend jaar lanceren we een damescollectie. We zitten nooit stil, maar we houden van die gezonde drukte.'