'Omzet eerste koopzondag 5 procent gestegen'
Foto: Michel Vanneuville
De omzet op de eerste koopzondag van dit jaar ligt 5 procent hoger dan in 2011. Dat zegt ondernemersorganisatie NSZ. Vooral multimedia, boeken en cadeaubons blijken het goed te doen.

'Hoewel de tweede koopzondag doorgaans meer succes kent, omdat die dichter tegen Kerst en Nieuw ligt, steeg de omzet bij de handelaars toch al sterk ten opzichte van de eerste koopzondag vorig jaar', klinkt het bij het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ). Volgens een telefonische peiling bij handelaars zou de omzet met 5 procent gestegen zijn.

In 2011 steeg de omzet tijdens deze eerste koopzondag met 1,5 procent ten opzichte van 2010. 'Een behoorlijk resultaat, maar de resultaten van dit jaar zijn beter', klinkt het bij het NSZ.

Volgens NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws meldden handelaars een gemiddelde omzetstijging van 5 procent. 'Dat is opmerkelijk gezien het beperkte consumentenvertrouwen. Blijkbaar weigeren we toch te beknibbelen op onze aankopen voor Kerst en Nieuw, wat uiteraard een goede zaak is voor de handelaar.'

Multimedia, boeken en cadeaubonnen

Uit de rondvraag blijkt dat een aantal producten het dit jaar erg goed doen als kerstgeschenk: multimedia (smartphones en tablet pc’s), boeken uit de meest uiteenlopende genres, dvd-boxen, parfumerie en kleding. Opvallend is volgens het NSZ ook dat cadeaubonnen opnieuw in opmars, 'nadat ze het een paar jaar lieten afweten als eindejaarscadeau'.

Het aantal koopzondagen is sinds 2007 opgetrokken van drie naar zes per jaar, maar in de praktijk zijn het er meestal vier, zo veel mogelijk geconcentreerd rond feestdagen als Kerstmis en nieuwjaar, of rond een evenementeals de solden. Aansluitend op deze koopzondag volgen er op veel plaatsen nog drie: op zondag 23 en zondag 30 december, en op zondag 6 januari, voor de wintersolden. 'Verwacht wordt dat 23 december door de last minute-consumenten een topkoopzondag wordt', aldus nog het NSZ.