Belg bespaart op auto
De huidige economische crisis heeft meer dan zes op de tien Belgen (63 procent) ertoe aangezet hun autogebruik aan te passen, bijvoorbeeld door minder te rijden of meer gebruik te maken van alternatieve vervoermiddelen. Dat blijkt uit een enquête van verzekeraar Ethias. Iets minder dan de helft (45 procent) heeft ook ecologische motieven om anders te gaan rijden.

Minder rijden

De respondenten die hun autogebruik aanpassen, gaan in de eerste plaats minder rijden. Voor een derde van de ondervraagde bestuurders is dat het geval. Drie op de tien bestuurders zeggen ecologische rijtips te volgen, terwijl ongeveer een kwart aangeeft alternatieve middelen, zoals het openbaar vervoer, te gebruiken.

Langer met zelfde auto

Ook blijken de autobestuurders door de crisis minder snel geneigd om een nieuwe wagen te kopen. Zeven op de tien respondenten zeggen namelijk dat ze hun auto langer willen behouden. Gemiddeld wil de Belg zo 2,5 jaar langer met zijn wagen doen.

Milieuvriendelijker

Als er toch een nieuwe wagen moet worden aangekocht, overweegt drie kwart van de ondervraagden om voor een milieuvriendelijkere auto te gaan. Daarbij denkt 64 procent aan een wagen met een lagere CO2-uitstoot, maar meer dan drie op de tien respondenten overwegen ook voertuigen met alternatieve aandrijvingsmethodes, zoals een hybride (23 procent) of elektrische wagen (8 procent). Een derde van de ondervraagden lijkt zelfs bereid om meer te betalen voor de aankoop van een elektrisch voertuig. ‘De markt lijkt klaar voor dit type wagen. De consumenten staan ervoor open', zegt David Tornel van Ethias.

Ethias voerde het onderzoek naar de rijgewoonten uit bij een steekproef van 2.942 klanten. De resultaten van het onderzoek kennen een foutenmarge van 1,5 procent.

Slechte banden

Uit een ander onderzoek, van Bridgestone, Q Team en de RTBF, blijkt dan weer dat de helft van de Belgen met versleten en zelfs gevaarlijke banden rondrijdt. Voor het RTBF-programma 'Prêt-a-partir' werden 500 bandensets nagekeken. Bij amper de helft van de auto's werden geen problemen vastgesteld.

Vier op de tien bestuurders moesten dringend bij de garagist langs voor een nazicht en bij één op de tien werden de banden als 'gevaarlijk' bestempeld. In andere gevallen waren de banden gewoon niet genoeg opgepompt.

Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Meld je aan en lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in