In De Zevende Dag benadrukt Almaci dat ze geen strategische spelletjes speelt: 'Wij zeiden al voor de verkiezingen dat we af willen van het BAM-tracé voor de Oosteweelverbinding. En daar blijven we bij', zegt de lijsttrekster van Groen. 'Het is ons enige breekpunt.'
Het enige, maar geen kleintje. De N-VA van De Wever zit mee in de Vlaamse regering die voor het BAM-tracé gekozen heeft. In de passage over mobiliteit die hij dit weekend heeft doorgestuurd aan de mogelijke coalitiepartners in Antwerpen, schrijft hij bij het BAM-tracé te willen blijven.
'Maar De Wever is de toekomstige burgemeester van Antwerpen en hij moet nu dus opkomen voor de belangen van de inwoners. De luchtkwaliteit in de stad is slecht. Met het BAM-tracé zal men nog altijd stil staan op de ring, met nog meer vervuiling en lawaai tot gevolg. Ik verwacht dat De Wever met verstand kiest, voor het welzijn van zijn stadsgenoten', aldus Almaci.
Scharniermoment
Almaci wil niet gezegd hebben dat ze uit de onderhandelingen stapt. 'We zitten nu op het scharniermoment waarop we het BAM-tracé kunnen wegwerken. Ik denk dat De Wever water bij de wijn zal moeten doen. Hij zal de standpunten van zijn partij moeten verzoenen met die van andere partijen.'
Zonder Groen zal De Wever het inderdaad moeilijk hebben. De Stadslijst van SP.A en CD&V heeft eerder al laten verstaan dat ze niet zonder Groen in een coalitie wil stappen met de N-VA. Open VLD is op zich dan weer niet groot genoeg om een meerderheid te vormen met de N-VA. 'Er zal dus iets moeten bewegen', stelt Almaci vast.
'Wat wij eigenlijk vragen is dat het Oosterweeldossier opnieuw onderhandeld wordt met de Vlaamse regering. Dat moet mogelijk zijn, er zijn alternatieven voor het BAM-tracé.'