Diepvrieskoken voor beginners
Foto: ivan put
Een goedgevulde diepvriezer kan handig van pas komen voor wie ook in drukke periodes toch nog gezonde kost wil voorschoten. Wat hebt u nodig? Een vrije namiddag, een aantal recepten en deze tips.

DE BASISREGELS

- Traag ontdooien is veiliger. Doordat diepvriezen bedervende factoren niet doodt maar stillegt, kunnen de micro-organismen hun werk versneld verderzetten bij het ontdooien. Je laat je maaltijden dus het best ontdooien in de koelkast.

- Lucht is de vijand. Denk eraan alle lucht uit zakjes te verwijderen voor je diepvriest, anders droogt je maaltijd uit.

- Het wordt er niet beter op. Wat onsmakelijk de diepvriezer in gaat, wordt niet smakelijker na ontdooien. Bijkruiden kan helpen: ontdooide maaltijden bevatten vaak meer water, en dus iets minder smaak.

- Zorg ervoor dat je gerechten niet te gaar zijn, want door het invriezen gaart je eten nog verder. Quiche en lasagna bak je beter niet op voorhand, als je geen droog eindproduct op je bord wilt.

- Organisatie is alles: zorg ervoor dat je goed labelt en dateert. Op internet zijn lijsten te vinden met hoelang bepaalde producten goed blijven in de diepvriezer. Plak een lijst op je diepvriezer van alles wat erin zit.

- Het internet is een goudmijn. Googel 'freezer-friendly recipes' en je komt al een heel eind.

NIET INVRIEZEN!

- Groenten waar veel water in zit: sla, selderij en komkommer doen het niet goed in de diepvriezer, omdat het water uitzet en de structuur van de cellen kapotmaakt. Blancheer de groenten eerst in kokend water.

- Zuivelproducten schiften tijdens het ontdooien.

- Gekookte pasta wordt zacht en vormeloos na ontdooien.

- Confituur wordt waterig bij het ontdooien omdat het vriesproces de suikers afbreekt.

- Sauzen op basis van ei schiften bij het ontdooien, hele eieren barsten. Rauw eiwit invriezen kan wel.