Koningskwesties: Paleis trekt naar Journalistieke Raad
Frédéric Deborsu met zijn boek. Foto: AFP

Het Koninklijk Paleis heeft de ‘Conseil de déontologie journalistique’ gevraagd een deontologisch onderzoek te voeren naar het boek Koningskwesties. Dat maakte de persdienst van het Paleis bekend. Thomas de Marchant et d’Ansembourg, de graaf die in het boek genoemd wordt, onderneemt dezelfde stappen.

‘Het Paleis deelt mee dat het de Conseil de déontologie journalistique (Franstalige tegenhanger van de Raad voor de Journalistiek) gevat heeft over mogelijke inbreuken op de beroepsethiek vanwege de auteur van het boek ‘Questions royales - Koningskwesties', luidt het communiqué. ‘Het Paleis heeft Meester Alain Berenboom opgedragen dit verzoek in te dienen, wat reeds gebeurde.’

'Het is niet de gewoonte van het Paleis om te reageren op dergelijke kwesties', stelt de persdienst nog. 'Maar na lang nadenken, werd beslist om toch naar de raad te stappen.'

In Koningskwesties bespreekt journalist Frédéric Deborsu het reilen en zeilen binnen de koninklijke familie. Deborsu focust daarbij vooral op kroonprins Filip. Hij claimt in het boek onder andere dat de prins onder druk werd gezet om te trouwen en dat hij een liefdeloos huwelijk beleeft met prinses Mathilde.

Verder insinueert Deborsu dat de kinderen van Mathilde en Filip verwekt zijn met IVF-behandelingen. De journalist en broer van VIER-gezicht Christophe geeft in zijn boek echter geen enkel bewijs om die toespelingen te staven.

Ook vriend Filip stapt naar raad

Ook graaf Thomas de Marchant et d’Ansembourg, die volgens het boek van Deborsu een intense (lees: homoseksuele) relatie had met prins Filip, verklaarde in Le Soir Magazine naar Conseil de déontologie journalistique te stappen.

'Kan belangrijk zijn voor reputatie Deborsu'

'Ik heb tot nu toe nog geen formele klacht gekregen', verklaarde André Linard, ombudsman van de Franstalige Journalistieke Raad, in een reactie op Radio 1. 'Als de klacht gegrond is zijn er geen juridische of materiële, maar morele sancties. Dat kan belangrijk zijn voor de reputatie van een journalist.'

Deborsu werd eerder al van het scherm gehaald door zijn werkgever, de  RTBF. De journalist schreef het boek in zijn vrije tijd, en de Franstalige openbare omroep benadrukte dan ook niets te maken te hebben met de uitgave.