Blokkade Genk bedreigt buitenlandse fabrieken
Een Ford staat in brand Foto: BELGA
In Genk hebben vakbondsmilitanten vannacht de wacht opgetrokken voor de poorten van Ford. De werknemers van Ford blokkeren sinds vanochtend ook de testbaan van Ford in Lommel. In Genk worden belangrijke onderdelen voor buitenlandse fabrieken geblokkeerd.

De verslagenheid en gelatenheid is deze nacht stilaan overgeslagen naar woede aan de bedrijfspoorten van Ford Genk. Er werd een carrosserie, een soort ruwbouw van een wagen, naar buiten gereden en in brand gestoken.

Volgens vakbondsafgevaardigden, die de nacht doorbrachten aan de poorten, moesten sommige werknemers naar huis gestuurd worden, om daar hun woede te bekoelen.

Strijdbaar

De werknemers zijn strijdbaar omdat ze gaan voor een grote ontslagpremie. 'We hebben een beurtrol opgesteld', zei een militant aan VRT-radio. 'We maken ons sterk dat we dit lang kunnen volhouden. Er gaan zware onderhandelingen moeten worden gevoerd met Ford, we moeten er alles uit halen wat erin zit.'

De leden van de ochtendploeg, die rond 6 uur aan de bedrijfspoorten arriveerden, hebben zich gewoon aangemeld en konden dan weer vertrekken. Ze bleven na het aanmelden wel aan de poort staan. Kort na 6 uur is een nieuwe lading houten paletten aangevoerd om het vuur brandende te houden.

Burgemeester Riemst blokkeert mee

Omstreeks 10 uur hadden zich al een honderdtal werknemers verzameld voor de ingang. Er werd ook een tweede carrosserie naar de ingang gesleept met de bedoeling ze in brand te steken.

Onder hen ook de burgemeester van Riemst, Mark Vos (CD&V), die als bediende werkt op de afdeling voor de levering van afgewerkte voertuigen naar klanten. Hij noemde de beslissing tot sluiting een ramp voor de regio, maar ook voor zijn eigen gemeente, waar tientallen Ford-gezinnen wonen.

Een Britse vrachtwagenchauffeur uit Dagenham wilde donderdagochtend absoluut het bedrijf binnenrijden om te leveren, maar hij geraakte uiteraard niet voorbij de geblokkeerde poort. Het ziet er dus naar uit dat de Fordarbeiders zwaar strijd gaan leveren voor hun fabriek, waarbij niets het bedrijf mag verlaten.

Cruciale onderdelen geblokkeerd

Door de blokkade van Ford Genk kunnen een aantal cruciale onderdelen niet verstuurd worden naar bedrijven in het Duitse Saarlouis en het Spaanse Valencia. De geblokkeerde onderdelen, zoals persdelen en mallen, zullen door de vakbonden als wapen gebruikt worden tijdens de onderhandelingen met de directie.

Volgens werknemers aan de blokkade waren de onderdelen al geladen op vrachtwagens, die vertrekkensklaar stonden. Als die niet buiten kunnen, dan dreigen andere Fordfabrieken, waaronder Saarlouis, stil te vallen. Er stonden ook treinen klaar met afgewerkte auto’s, maar die zijn ook geblokkeerd. De locomotieven zouden zelfs niet meer rijvaardig zijn.

Testbaan Lommel

Ook de testbaan van Ford Europa in Lommel ligt sinds donderdagochtend voor voorlopig 24 uur plat. De staking in Lommel ging van start na het vertrek van de nachtploeg. Een zestigtal actievoerders blokkeert sinds 6 uur vanochtend de toegang van de testbaan,
waar normaal gezien testen zouden plaatsvinden voor de nieuwe Mondeo. 

'Deze actie is een signaal ter ondersteuning van de mensen in Genk. Maar natuurlijk hebben wij ook een en ander te heronderhandelen', zegt Rudi Theunissen van ABVV. Ook in Lommel werd eind 2010 beslist om 12 procent loon in te leveren in ruil voor investeringen in Genk.

Vrezen voor hun toekomst doen ze in Lommel niet. Het is de enige testbaan in Europa, wereldwijd zijn er een vijftal. Maar er zijn wel veel ‘verbindingen’ met Genk. Zelfde personeelsdienst, informatica-infrastructuur, cao’s ... 'Hoe gaan we dit alles uit elkaar trekken?', vraagt Theunissen zich af.

De vakbonden hopen met de actie in Lommel de directie van Ford Europa onder druk te zetten. Op de testbanen in Lommel werkt een vierhonderdtal mensen.