Bonden hopen op brugpensioen voor Fordarbeiders
Foto: Jimmy Kets
‘We zullen alles doen wat in onze macht ligt om naakte ontslagen te vermijden en daar hoort brugpensioen op 50 jaar bij', zegt Rohnny Champagne van de socialistische vakbond. Intussen heeft de Vlaamse regering een task force opgericht om werkgelegenheid naar Limburg te halen. Er wordt zelfs gehoopt op Chinese interesse.

De consultatieronde na de sluiting van Ford Genk moet nog starten, maar de vakbonden laten nu al verstaan dat ze alle middelen willen inzetten om zo veel mogelijk uit de brand te slepen voor de 4.300 werknemers van de fabriek. Brugpensioen zal daarbij een belangrijke rol spelen, zeker omdat de werknemers met een gemiddelde leeftijd van 48 jaar relatief oud zijn.

Volgens een eerste schatting van Gert Steegmans van de liberale vakbond zouden 1.800 werknemers van Ford Genk in aanmerking komen voor brugpensioen op vijftig. Champagne houdt het op ‘een pak meer dan duizend werknemers'.

Hoewel langer werken de mantra is van deze regering, is bij een bedrijfssluiting brugpensioen op vijftig jaar nog altijd mogelijk. Dat was een toegeving die de regering destijds deed aan ArcelorMittal en die - ironisch genoeg - de Fordwerknemers kan helpen

Volgend jaar wordt brugpensioen opgetrokken tot 52 jaar.

‘We hebben daar bij de regeringsonderhandelingen hard voor gevochten', zegt PS-vicepremier Laurette Onkelinx. Maar het is zeker geen evidentie. Het botst met de regeringsambitie om iedereen langer aan de slag te houden.

Minister van Werk Monica De Coninck (SP.A) zal haar zegen moeten geven. Ze staat niet te springen voor brugpensioen op zo'n jonge leeftijd. ‘Bij Bekaert was dat ook de vraag, maar het komt er waarschijnlijk niet', zegt ze.

Vanavond ontmoeten de Vlaamse en federale regering mekaar om het dossier Ford te bespreken.

Task Force

Intussen heeft de Vlaamse regering een task force opgericht die alternatieven moet zoeken voor de werknemers van Ford. Dat is beslist na een ontmoeting van de Vlaamse overheid met de vakbonden van Ford en Limburgse werkgevers. De task force moet nieuwe bedrijven aantrekken. Het is meteen een test voor het nieuwe industriële beleid van de Vlaamse regering.

Een delegatie van technologiefederatie Agoria is gisteren trouwens vertrokken naar China om te kijken of Chinese autoconstructeurs bereid zijn om in Europa te investeren. Dat de delegatie juist vertrekt de dag dat Ford de sluiting van Genk aankondigt, is toeval.