Vakbonden zinnen op wraak: ‘Ford zal bloeden’
Foto: REUTERS

De vakbonden van Ford Genk zullen donderdagavond hun strategie ten opzichte van de directie bekijken. Ze willen het onderste uit de kan halen voor hun werknemers en bij de onderhandelingen zullen ze hun huid duur verkopen. Ford moet bloeden, klinkt het.

Het personeel van Limburgs grootste werkgever stroomde woensdagochtend massaal toe voor de bijzondere ondernemingsraad. Daar werd meteen een einde gemaakt aan enkele dagen van onzekerheid: de Ford-fabriek in Genk moet dicht in 2014. Meer dan vierduizend arbeiders zullen hun job verliezen, net als duizenden werknemers van toeleveringsbedrijven van de fabriek.

Sommige mensen vielen elkaar al huilend in de armen bij het horen van het nieuws. Anderen reageerden furieus of staarden wezenloos voor zich uit. De arbeiders, die al tientallen jaren in Genk aan de slag zijn, hebben het er moeilijk mee dat er zo lang met hun voeten gerammeld is. Die arbeiders zagen het als het ware als een kroniek van een aangekondigde dood. ‘De papieren belofte voor drie nieuwe modellen en werkzekerheid tot 2020 is blijkbaar niet veel waard’, klinkt het aan de fabriekspoort. ‘Dit is geen bloedbad, maar een ware slachtbank.’

Bittere pil voor Limburgse regio

De verzamelde vakbonden reageren ronduit woedend op het nieuws van de sluiting. Vakbondsmedewerkers reageren teleurgesteld en willen bekijken wat er nog kan gedaan worden tegen de beslissing. Acties zijn niet uitgesloten.

Gert Steegmans van de Liberale Vakbond : ‘We staan perplex. Niet alleen door de aankondiging van de sluiting, ook vooral door de manier waarop. Blijkbaar had de Europese top van Ford niet eens de ballen om het zelf uit te leggen in Genk. Dit is het grootste drama sinds de mijnsluiting in de jaren tachtig.’

‘Dit is niet eerlijk! Dit is een bittere pil voor de ganse regio, de getroffen werknemers en hun gezinnen’, zegt de christelijke Metaalvakbond ACV Metea . ‘De vergelijkbaarheid met het Opel-dossier enkele jaren terug is schrijnend. Iedereen heeft inspanningen geleverd om de fabriek overeind te houden. En Ford gaat niet dicht omdat er een probleem is met de competitiviteit. De assemblage van auto’s in België heeft belangrijke voordelen ten aanzien van de concurrerende buurlanden. Iedereen heeft inspanningen geleverd om de fabriek overeind te houden. Gemotiveerde en goed opgeleide werknemers worden zomaar aan de deur gezet, zonder uitzicht op ander werk.’

‘Ford zal bloeden’

De vijf vakbonden bij Ford Genk (ACV-Metea, ABVV-Metaal, ACLVB, LBC en BBTK) zullen donderdagavond hun strategie bepalen. De bonden zullen nu bekijken wat ze nog kunnen doen en willen het onderste uit de kan halen voor het personeel. ‘De productie kunnen we niet stilleggen, want de fabriek draait momenteel niet. Maar de modellen die hier staan gaan de fabriek niet uit’, klonk het bij de Liberale Vakbond.

Hardere taal nog bij ABVV Metaal Limburg: ‘De Ford-directie heeft verschillende keren gezegd dat we ons geen zorgen moeten maken. Nu steken ze een mes in onze rug. Wel, we zullen terugslaan. We zullen onze huid duur verkopen bij de onderhandelingen. Ford zal bloeden’, sprak voorzitter Rohnny Champagne.

Eerder zei Champagne al te hopen op een doorstart, zoals het scenario bij Nedcar.

Opstoot van woede tijdens bekendmaking

Bij het voorlezen van de mededeling over de herstructurering in de vergaderzaal binnen bij Ford Genk ontstond er wat duw- en trekwerk tussen de vakbondsmensen onderling. Het was een woelige situatie, vooral omdat het de lokale directie was die droogweg een mededeling van de Europese directie moest voorlezen. De mededeling duurde amper vijf minuten.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig