Hond met zes poten wil de Belgische energiemarkt veroveren
Foto: Eni

Op 1 november is de fusie tussen gasdistributeur Distrigas en energieleverancier Nuon een feit. Het nieuwe bedrijf zal opereren onder de naam van het Italiaanse moederbedrijf: Eni. Op termijn wil Eni de tweede speler worden op de energiemarkt voor particulieren in ons land. Daarvoor zal het ook het logo van het moederbedrijf gebruiken: de hond met zes poten, een vertrouwd beeld aan Italiaanse tankstations.

Het was al eerder bekend dat Eni beide Belgische dochters ging laten fusioneren. Die fusie is op 1 november een feit. Eni, officieel Eni Gas & Power sa, zal gas en elektriciteit leveren aan particuliere en zakelijke klanten in België.

Het bedrijf is daarbij ambitieus. Eni bedient nu 600.000 klanten. ‘Tegen 2016 willen we 1 miljoen klanten of 12 procent van markt hebben. We willen de tweede speler worden op de markt van consumenten en kleine ondernemingen, zei John Peuteman woensdag bij de voorstelling. Peuteman wordt ceo van Eni in ons land. Hij is nu nog de nummer 2 bij Distrigas, verantwoordelijk voor marketing en sales.

Eni wil marktleider blijven bij grote energieklanten

Eni wil ook naar eigen zeggen ook marktleider blijven bij de grote energieklanten (Distrigas),en ook groeien bij de kmo’s. Ook Peuteman herhaalde wat velen al voor hem gezegd hebben. De vrijgemaakte energiemarkt is niet voldoende in beweging, klanten blijven vaak bij de historische operator.

Al is daar is de laatste maanden wel een beweging in gang gezet, met steeds meer klanten die voor een nieuwe leverancier kiezen. ‘Om echt de markt te openen zijn sterkere spelers nodig. Dat is wat Eni is’, dixit Peuteman. ‘Ook Nuon had 10 jaar nodig om 600.000 klanten aan zich te binden.’

Eni wil de prijzen transparanter en eenvoudiger maken. Daarvoor wil het inzetten op investeringen in de producten. Zo zal het ‘packs’ aanbieden, ook voor de bestaande klanten. Anderzijds is ook de service naar de klanten toe belangrijk, luidde het. Het bedrijf zal het logo van Eni gebruiken. ‘De hond met de zes poten zal een bekend zicht worden in de straten’, aldus Umberto Vergine, CEO van de divisie Gas & Power bij het Italiaanse energiebedrijf.

‘België is een thuisland’

De overnames van Distrigas, in 2008, en Nuon, begin 2012, zijn de grootste investeringen van Eni in de activiteit van verkoop van aardgas en elektriciteit buiten Italië. België is dan ook naast Italië een ‘thuisland’ geworden, werd meermaals benadrukt.

Het geïntegreerde enegiebedrijf steekt zijn ambities niet weg. Eni wil meer de weg inslaan van de particuliere markt. ‘We willen van een klantenbasis van 9 miljoen naar 12 miljoen gaan tegen eind 2015’, aldus Cristian Signoretto, een andere topman bij Eni Gas & Power.

Eni is actief in 85 landen en stelt 79.000 mensen te werk. In ons land stelt het 500 mensen te werk. Het bedrijf verzekert dat er geen ontslagen zullen vallen door de fusie.

De huidige ceo en voorzitter van Distrigas, Erwin Van Bruysel, wordt de nieuwe voorzitter. De topvrouw van Nuon België, Roberte Kesteman, gaat aan de slag bij Eni in Griekenland.