Voorhamme: 'Ik heb drie jaar geroepen in de woestijn'
Robert Voorhamme Foto: Katrijn Van Giel
De Antwerpse bevolking groeit sneller aan dan voorspeld. Tegen 2025 komen er 26.000 leerlingen bij in de stad. Antwerpen lijkt er niet op voorbereid. Schepen Voorhamme verdedigt zich.

 Robert Voorhamme is tien jaar schepen van onderwijs. De voorbije drie jaar voerde hij een race tegen de tijd om tegen september voor elk kind een plekje op de schoolbank te hebben.

Uw tegenkandidaten verwijten u een gebrek aan vooruitziendheid.

‘Onze studiedienst heeft al in 2005 de vergroening van de bevolking voorspeld. In het bestuursakkoord van 2006 heb ik extra budget voor stadsscholen laten inschrijven. Maar in de gemeenteraad heb ik drie jaar geroepen in de woestijn. De partij die me nu verwijt dat ik niet voorzienend was, Open VLD, heeft de hele legislatuur geen enkel idee omtrent onderwijs ingebracht.'

'Als we in 2006 geen masterplan voor het onderwijs hadden uitgewerkt, was het ons nooit gelukt zijn om op drie jaar tijd 5500 plaatsen bij te creëren. Uiteindelijk heeft elk Antwerps kind een school gevonden. In Brussel zeggen ze tegen de ouders dat ze maar in de rand moeten zoeken.’

Tegen 1 september 2013 hebt u 47 miljoen nodig van Vlaanderen om voldoende plaatsen te creëren. Maar de Vlaamse regering heeft slechts 30 miljoen extra vrijgemaakt voor heel Vlaanderen.

‘Daarom pleit ik voor een nieuw financieringsmodel, waarbij de stad de nieuwe infrastructuur bouwt. De onderwijsinstellingen huren die gebouwen en de Vlaamse overheid subsidieert de huur.’

Het Centraal Aanmeldingsregister zou de vrije schoolkeuze in het gedrang brengen.

‘Niet het register, maar de schaarste bedreigt de vrije schoolkeuze. Dankzij het Centraal Aanmeldingsregister kunnen ouders verschillende scholen van voorkeur tegelijk opgeven. Fysiek kun je maar bij een school tegelijk inschrijven. Maar vrije keuze impliceert wel dat je plaatsen op overschot hebt.'

'Sommige scholen zijn bovendien zeer populair, alsof andere buurtscholen niet dezelfde kwaliteit zouden bieden. Daarom willen we in de toekomst onder meer het onderwijsniveau van de verschillende scholen meten en bekendmaken, zodat die rush op enkele scholen wordt doorbroken.’

Zittenblijven, schooluitval en spijbelgedrag blijven zorgwekkend in Antwerpen, vooral onder jongeren van vreemde origine.

‘Omdat ons onderwijsmodel niet is aangepast aan de heterogene bevolking van de stad. Het Vlaams onderwijs is ingericht op maat van homogene, Nederlandstalige klassen. In Antwerpen spreken veel kinderen thuis andere talen en leren zeer verschillend. Lesgeven moet met die verscheidenheid leren omgaan.'

'Daarom geloof ik sterk in de digitale school. Moderne media motiveren de jongeren en maken het mogelijk om het lesmateriaal aan te passen aan elk individueel kind, zodat ze aan hun eigen ritme de eindtermen halen. Zittenblijven kost de samenleving handenvol geld en helpt het kind niet vooruit. Daarom lanceerden we in Antwerpen het proefproject ‘Samen tot aan de meet’. 130 leerkrachten werken leraars aan alternatieven voor het zittenblijven.’