In Gent worden dit weekend de prestigieuze Guardian Travel Awards uitgereikt, bekend als de Oscars van de toerisme-industrie. De top van de Britse reisindustrie is in de stad en dat is te zien aan de internationale aandacht voor Gent. Onder andere The Guardian en The Telegraph zetten de Arteveldestad dit weekend in de schijnwerpers. 'Onbetaalbare reclame', klinkt het daar.

De krant The Guardian, die een van de meest bezochte reissites ter wereld heeft, laat de Belgische blogger Stijn Verlinden van I Love Belgium aan het woord. Volgens hem is Gent 'Belgiums capital of creativity' en 'the hipster capital of this little country'. Naast vermeldingen voor de broertjes Dewaele van 2ManyDjs en straatartiest Bue The Warrior wordt in het stuk ook het SMAK en de Gentse neuzekes als troeven genoemd.

'Geen wonder dat Lonely Planet zei dat Gent wel eens de beste Europese stad zou kunnen zijn die je nooit dacht te bezoeken en in zijn top tien van wereldsteden plaatste: je ontdekt er iets nieuws om elke hoek', klinkt het nog.

Vermijd paardenlookworst

The Telegraph noemt Gent dan weer een stad geregeerd door bier en fietsers. 'Hoe een stad met 250.000 inwoners zoveel fietsen kan verzamelen gaat mijn verstand te boven', schrijft reisjournaliste Lindsey McWhinnie.

Ook opvallend: hoewel de Gentenaars zelf koele minnaars zijn van hun eigen openbaar vervoersnet, noemt The Telegraph het 'een systeem dat zelfs de meest fervente petrolhead van de baan houdt'.

Dingen die toeristen volgens de krant beter vermijden in de Arteveldestad zijn paardenlookworst, in de weg lopen van fietsers en het Citadelpark by night.

Gent is een rebel

Naast de grote krantensites wordt Gent dit weekend ook op verschillende reisblogs geroemd. 'Ghent is a rebel. Ghent is a party. Ghent is an architectural masterpiece', schrijft deze wel erg enthousiaste reisblogger bijvoorbeeld.