Fietsers mogen voortaan door het rood rijden
Foto: Photonews
Aan verkeerslichten waar de borden B22 en B23 staan, mogen fietsers vanaf dinsdag zonder problemen door het rood rijden. De verkeersborden hebben er voortaan voorrang op de verkeerslichten.

De uitzondering op de algemene verkeersregels werd dinsdag gepubliceerd in het Staatsblad.

De aanpassing wordt bevestigd door de woordvoerster van staatssecretaris voor Mobiliteit Wathelet (cdH). 'De algemene regel is dat de fietsers eerst bevelen van de politie moeten opvolgen, dan de verkeerslichten moeten volgen en pas in derde instantie naar de borden moeten kijken', aldus woordvoerster Isabel Casteleyn. 'Door de nieuwe uitzondering hebben de verkeersborden voorrang op de verkeerslichten.'

De borden B22 en B23 worden bevestigd op de paal van de verkeerslichten. Wanneer het om het B22-bord gaat, mag een fietser voorbij het rode of oranje licht rijden en naar rechts afslaan. Bij het bord B23 mag de fietser rechtdoor voorbij het rode of oranje licht rijden.

De borden werden in juni al op enkele kruispunten in het Brussels hoofdstedelijk gewest geplaatst als proefproject. Staatssecretaris Wathelet verklaarde toen dat door het rood licht rijden een zware overtreding bleef zo lang de verkeersborden niet wettelijk waren. Philippe Vanstapel, persverantwoordelijke van Brussels minister van Verkeer Brigitte Grouwels (CD&V), bevestigt dinsdag dat het proefproject nog loopt en dat het in het najaar geëvalueerd zal worden na metingen van het BIVV (Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid).

'Overal invoeren'

In een reactie vraagt de Fietsersbond dat die borden overal ingevoerd  moeten worden waar fietsers veilig door het rood kunnen rijden.

De borden kunnen er eerst en vooral komen op kruispunten met fietspaden, luidt het in een persbericht. 'Verkeerslichten zijn vaak uitsluitend afgestemd op het autoverkeer en gelden onnodig ook voor fietsers.'

Onder meer daardoor staan fietsers tot een vijfde van hun reistijd voor het rode licht, 'terwijl ze vaak op een veilige manier kunnen doorrijden'.

De Fietsersbond ziet de verkeersborden vooral als een oplossing op korte termijn. 'Op langere termijn ijveren we uiteraard voor conflictvrije kruispunten met aangepaste voorzieningen voor fietsers', zegt de organisatie.