Vermageren met negen maaltijden per dag
Foto: shutterstock
We maken er bijna allemaal een gewoonte van om ons dagelijks te beperken tot drie volwaardige maaltijden, maar steeds meer studies wijzen erop dat vaker eten gezonder is. Zo blijkt uit een recent onderzoek dat negen kleine maaltijden per dag ons glucosegehalte en ons energieniveau beter op peil houden.

Een van de jongste studies, uitgevoerd door wetenschappers van het Imperial College in Londen, heeft het dieet van meer dan 2.000 inwoners van het Verenigd Koninkrijk, Japan, China en de Verenigde Staten vergeleken. Alle deelnemers aten hetzelfde voedsel en speelden evenveel calorieën naar binnen. De helft van hen at minder dan zes keer per dag, terwijl de rest meer dan zes maaltijden tot zich nam.

De resultaten toonden aan dat de bloeddruk van de mensen uit de eerste groep significant hoger was dan die van de frequentere eters. Daarnaast lag ook hun gewicht beduidend hoger dan dat van de mensen uit de tweede groep.

Het is nog onduidelijk waarom meerdere kleine maaltijden zo veel voordelen met zich meebrengen. Onderzoekers gaan ervan uit dat je op die manier een te grote toevloed van vetzuren vermijdt, waardoor vet zich minder snel gaat opstapelen in je aders. Wie vaak kleine maaltijden eet heeft meer energie en minder kans op een hoog cholesterolgehalte en een te hoge bloeddruk.

Dokter Susan Jebb waarschuwt wel dat vaker eten geen excuus mag zijn om meer te eten. Een ander mogelijk minpuntje van de vele maaltijden is dat je tanden telkens worden blootgesteld aan zuren die het glazuur kunnen aantasten.