De drie grote Belgische voetbalorganisaties roepen alle voetbalclubs op om zich sociaal te engageren en hierover te communiceren. Ze doen dat dinsdag met de lancering van de Football+ Foundation, het voormalige Open Stadion.

'De Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB), de Pro League en de Nationale Voetballiga bundelen hun krachten om te werken aan meer maatschappelijke actie in het voetbal, een grotere zichtbaarheid van de acties en een betere dienstverlening voor alle clubs van de Jupiler Pro League tot vierde provinciale', zo luidt het in een gezamenlijk persbericht.

De Football+ Foundation is het sociaal loket van het Belgisch voetbal. Aanvragen worden geregistreerd, opgevolgd en uitgevoerd als ze binnen het sociaal beleid van het Belgisch voetbal passen.

Alle clubs, maar ook organisaties of ondernemingen die in samenwerking met de voetbalwereld maatschappelijke uitdagingen willen aanpakken, kunnen een beroep doen op de expertise en de dienstverlening van de Football+ Foundation.

De stichting vloeit voort uit de aanbevelingen van onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel en Universiteit Utrecht, dat in opdracht van minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (cdH) werd uitgevoerd. De resultaten van het onderzoek worden voorgesteld op een colloquium 'Voetbal en samenleving: a winning team'. "Uit het onderzoek blijkt dat de meerwaarde van de maatschappelijke investering van voetbalclubs aantoonbaar is, op vele niveaus', klinkt het nog.

De Football+ Foundation wil onder meer zogenaamde '+projecten' ontwikkelen of (mede)beheren, die aan clubs worden aangeboden. Voorts wil ze de communicatie stimuleren van de brede waaier aan 'Voetbal en samenleving'-projecten, lokaal en nationaal. Dat wordt '+communicatie' genoemd.