Heel kort voor de lokale verkiezingen heeft CD&V-voorzitter Beke aangekondigd dat zijn partij een vernieuwingscongres gaat houden volgend jaar. Zijn partij heeft immers een 'scherper verhaal' nodig.
Volgens communicatie-expert Marc Michils, ceo van het bureau Saatchi & Saatchi, is die aankondiging slecht getimed. Niet zozeer voor de buitenwereld - Michils verwacht geen grote impact op de verkiezingsuitslagen - maar wel intern.
'Wat moeten de militanten nu denken? Dat de partij een onduidelijk verhaal heeft? Dit verbaast me van Wouter Beke, die doorgaans sterk communiceert.'
'Dit was de fout van de dag', stelt hij omdat Beke maandag de hele dag zijn uitspraken heeft moeten uitleggen op radio en tv.
Michils stoort zich ook aan de aankondigingspolitiek. 'Partijen moeten ophouden met vernieuwingsprojecten te beloven. Je moet daden voorleggen.'
Hij stelt verder dat CD&V moet ophouden met naar de N-VA te verwijzen. 'Ze moeten stoppen met alles in functie van de N-VA te formuleren. Zo maak je van die partij een referentiepunt.'