Zelfs de goedkoopste auto’s verkopen niet meer
Foto: if
Het lijkt wel autosalon. Alle automerken bieden forse kortingen aan. Soms tot dertig procent. Of ze zwaaien met gratis opties. ‘Mensen stellen de aankoop van een nieuwe wagen alsmaar uit. Zelfs de goedkoopste wagens verkopen nog amper. We moeten iets doen’, zegt de federatie van de autoverkopers.

Je kan je brievenbus niet opendoen of er steekt een folder in van een automerk dat bradeert. Ook op de radio lopen de autospots elkaar voor de voeten. ‘Het is duidelijk, de autoverkoop trekt niet opnieuw aan’, zegt Philippe Decrock, van Federauto de koepelorganisatie van autoverkopers. ‘Na twee goede verkoopsjaren, meldden merken ons begin dit jaar een gedaalde verkoop van 20 procent, sommigen zelfs 30 procent. Iedereen dacht dat het na september zou beteren maar de consument blijft zijn aankoop uitstellen.’

Een van de meest spectaculaire prijsdalingen is die van de Fiat Punto: 33 procent goedkoper. ‘Het gaat slecht in de autoverkoop. Vooral in het zuiden van Europa’, zegt Fiat-woordvoerder Dominique Fontignies. ‘We moeten iets doen om de autoverkoop weer op te krikken. Het is nog te vroeg om te weten of die forse prijsdalingen effect zullen hebben. We hebben pas afgelopen vrijdag beslist de Punto zo goedkoop aan te bieden.’

Alle producenten klagen over een slechte verkoop. Ook die in het laagste prijssegment. ‘Zelfs Dacia, de goedkope lijn van Renault met types vanaf 8.000 euro heeft het zeer moeilijk. Dus ook die klantengroep stelt de aankoop uit. We hebben al zulke periodes meegemaakt maar toen beperkte de verkoop van bedrijfswagens de schade. Maar ook daar is een downsizing aan de gang’, zegt Philippe Decrock van Federauto.

‘Niet alle merken verraden de crisis door hun prijsdalingen’, zegt Tony Verhelle van Autogids. ‘Sommigen maskeren de crisis met andere lokmiddelen. Mazda bijvoorbeeld is pas gestart met de actie 7.7.7. Je krijgt 7 jaar garantie, 7 jaar gratis onderhoud en 7 jaar pechbijstand. Opel pakt uit met de nul procent-financiering. Terwijl Audi dan weer uitrustingspakketten ter waarde van 6.000 euro gratis weggeeft. Plus elk weekend kan je wel ergens in een garage een glas wijn gaan drinken want er is altijd wel een merk dat een open weekend organiseert bij de garagehouders.’

Ontrouw aan garagist

De garagehouder krijgt het met de dag lastiger. Niet alleen moet hij de korting slikken die de merken hem opleggen, bovendien moet hij vaak ook nog eens snoeien in zijn eigen winstmarge –ongeveer 7 procent– om de concurrentie met de collega-dealers aan te kunnen.

‘Het idee dat een garagehouder verdient aan het onderhoud van de wagen klopt ook niet meer. Mensen stellen zelfs dat onderhoud steeds langer uit’, zegt Philippe Decrock. ‘Vaak zijn kopers voor het onderhoud niet eens trouw aan de garagist die hen een mooie korting gaf. Het maakt dat veel garagisten hun technici niet meer voltijds aan de slag kunnen houden. Dan worden ze technisch werkloos en doen ze beroep op het sociaal fonds. Dat fonds betaalde dit jaar al 12 procent meer uit dan vorig jaar.’

Niet alleen het uitstelgedrag van de Belgische klant remt de autoverkoop. Ook het economische drama in het zuiden van Europa speelt. Daar is de autoverkoop nog veel slechter. ‘Toch leidt dat niet tot overvolle parkeerterreinen aan de fabrieken’, zegt Joost Kaesemans van Febiac. ‘Veel merken zoals Volvo maken pas een auto wanneer die al verkocht is. De crisis zie je vooral aan de beperktere productie in de fabrieken –vaak draaien ze maar aan zestig procent van de capaciteit– en aan de fabriekssluitingen natuurlijk.’

Eén merk klaagt niet: BMW. ‘De verkoop haalt bijna het niveau van dat van vorig jaar’, zegt woordvoerder Christoph Weerts. ‘Dat komt voor een stuk doordat BMW een bedrijfswagen is en daarnaar is bij ons nog vraag genoeg.’