De Dreamliner van Ethiopian is het eerste exemplaar dat in commercieel gebruik is buiten Japan. Het toestel voor zowat 270 passagiers zal ingezet worden in Afrika, maar Ethiopian pakt er eerst nog mee uit op een aantal van zijn Europese bestemmingen.

Na de landing kreeg het toestel een eresaluut van de brandweer en werd het naar pier B gereden. Liefhebbers kunnen het daar nog tot 20 uur maandag bekijken vanuit het restaurant op de promenade boven de vertrekhal.

De Boeing 787 Dreamliner zal op langere termijn wel vaker te zien zijn in Brussels Airport. De Belgische luchtvaartmaatschappij Jetairfly verwacht in het najaar van 2013 de levering van een Dreamliner die Brussel als thuisbasis zal hebben. Bovendien bouwt de toerismegroep TUI Travel Belgium, moederbedrijf van Jetairfly, op de luchthaven een onderhoudsloods voor de Dreamliners.

Dreamliner: hoogtechnologisch kunststukje

De Dreamliner is één van de meest geavanceerde vliegtuigen die in de afgelopen jaren in gebruik werd genomen. Zo is de romp samengesteld uit composietmaterialen met een pluimgewicht. Daardoor verbruikt het vliegtuig minder brandstof dan concurrenten van dezelfde grootte en gewichtsklasse. Bovendien wordt minder stikstofdioxide uitgestoot.

Het is ook 60 procent stiller dan soortgelijke vliegtuigen en heeft een bereik van 15.200 kilometer. Dat maakt van de Dreamliner het enige mid-size vliegtuig dat op lange afstanden kan ingezet worden.