YouTube steeds belangrijker nieuwsplatform
Een veelbekeken video van Russia Today over de aardbeving en tsunami in Japan Foto: Russia Today
YouTube wordt steeds meer gebruikt als bron van nieuws over grote gebeurtenissen en natuurrampen. Dat blijkt uit een nieuwe studie van het Pew Research Center, dat vijftien maanden onderzoek voerde naar de populairste nieuwsvideo's op de videonetwerksite.

Hoewel televisie nog steeds met voorsprong de belangrijkste nieuwsbron bleek, concludeerde de studie dat YouTube een steeds groeiende nieuwsomgeving is. Ook houden professionele journalisten zich steeds meer bezig met video's die op de website geplaatst worden - de zogenaamde 'citizen content'.

'Er rijst een nieuw soort journalistiek', zegt Amy MItchell, hoofd van het onderzoekscentrum. 'De relatie tussen burgers en nieuwsorganisaties is door YouTube dynamischer dan ooit.'

Meer dan een derde van de best bekeken nieuwsvideo's bleken afkomstig van gewone burgers. Iets meer dan de helft kwam van nieuwsorganisaties, maar in die video's waren regelmatig fragemnten van burgervideo's' te zien.

Dramatische gebeurtenissen

De aardbeving in Japan en de daarop volgende tsunami waren tijdens de studie de meest bekeken nieuwsfeiten. Het ging daarbij om beelden van veiligheidscamera's en om beelden van ooggetuigen.

Andere populaire onderwerp en waren de presidentsverkiezingen in Rusland, de onrust in het Midden-Oosten, de instorting van een podium in Indiana, Amerika, en de schipbreuk van de Costa Concordia.

'Dramatische gebeurtenissen zorgen vaak voor meest bekeken nieuwsvideo's', zo bleek uit de studie. 'Er gaat enorme kracht uit van ooggetuigenverslagen', aldus Mitchell. 'Veel van de populaire video's bevatten heel krachtige beelden.'

Globaal nieuwsnetwerk

De studie drukte echter ook een zekere bezorgdheid uit over de mengelmoes tussen professionele- en burgerjournalistiek. Zo drukt men een zekere bezorgdheid rond authenticiteit uit, alsook over regelgeving en 'vervlakking' - nieuws dat 'te consumeerbaar' gemaakt wordt.

'Maar sommige van de nog uit te werken aspecten, komen nog wel op de sporen terecht', klinkt het echter hoopvol. 'Nieuws wordt toegankelijker. YouTube wordt een globaal nieuwsnetwerk waar het professionele zich mengt met het niet-professionele.'

Sommige grote nieuwsorganisaties spelen al een tijd in op het groeiende netwerk. Russia Today, bijvoorbeeld, gesticht in 2005, heeft veel veelbekeken video's. Ook video's van Fox News worden al jaren duchtig aangeklikt. Volgens de studio's worden de meeste video's van Fox News echter geplaatst door kijkers die er meteen kritiek op leveren.

Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Meld je aan en lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in