'Wees zuinig met C-attesten'
Foto: rr
De Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) vraagt directies en leerkrachten grondig na te denken over alternatieven voor een C-attest en te werken met herexamens en vakantietaken. Ook wil de organisatie een persoonlijk begeleidingstraject voor overzitters. Dat meldt de VSK, als koepel dinsdag in een persbericht.

De Vlaamse Scholierenkoepel vraagt directies en leerkrachten zuinig te zijn met C-attesten. De vereniging roept de leerkrachten en de directies op werk te maken van een grondige mentaliteitswijziging op het vlak van lesgeven, evaluatie en omgang met leerlingen.

'Op het einde van de lagere school heeft immers één op de vijf leerlingen minstens één jaar vertraging opgelopen', klinkt het. 'Meer dan 10 procent van de Vlaamse jongeren verlaat het secundair onderwijs zonder diploma. Die cijfers gaan in stijgende lijn en maken Vlaanderen ook koploper in Europa als het over achterstand op school gaat', waarschuwt de koepel.

Flexibel leren

Naast de herwaardering van herexamens en vakantietaken stelt de VSK vormen van flexibel leren voor. Zo zou een school leerlingen naar het volgende jaar kunnen laten gaan, maar hen verplichten zich te laten bijwerken en in overleg met de leerling een begeleidingsplan opstellen.

'Werken met studiepunten en diploma’s per vak zijn eveneens goede ideeën', vindt de VSK. 'Scholen zullen dus moeten werken met - kleinere - niveaugroepen of graadklassen. Voor leerlingen die heel weinig tekorten hebben, zou de school een proeftrimester kunnen voorzien.'

'Nadenken over de wetgeving daarover is een opdracht voor de minister en het Vlaams Parlement', besluit de Scholierenkoepel.