Kopen via internet wordt steeds gebruikelijker. 46 procent van de Belgen kocht vorig jaar producten online. 96 procent van die klanten was tevreden over die manier van kopen Dat blijkt uit een studie van handelsfederatie Comeos bij meer dan duizend Belgen.

Volgens Comeos is de internethandel echt 'volwassen' geworden. Belgen spenderen gemiddeld 163 euro per maand aan online aankopen, dat is 30 euro of 25 procent meer dan vorig jaar. Op drie jaar tijd steeg het vertrouwen in de zogenaamde e-commerce met 70 procent. 96 procent van de klanten had een probleemloze koopervaring. Onlinekopers zijn ook trouw: eens online klant, altijd online klant. 89 procent geeft de intentie aan om online te blijven kopen.

Verschuiving naar vervangingsaankopen

Waar e-commerce vorig jaar nog vooral voor nieuwe extra aankopen zorgde, is het nu verschoven naar vervangingsaankopen. Het vertrouwen en de positieve ervaringen van de klant staan recht evenredig tot het aantal toenemende vervangingsaankopen. 

'In vergelijking met vorig jaar is het aantal vervangingsaankopen met vier procent gestegen, tot 35%”, zegt Dominique Michel, Gedelegeerd bestuurder van Comeos. 'Een belangrijke verschuiving die aantoont dat e-commerce volwassen wordt'

Dit geldt echter niet voor alle producten. Wanneer mensen een emotionele band hebben met een product, willen ze het nog steeds kunnen keuren, voelen en zien in de winkel voor ze het aankopen. 'Zo wordt een wasmachine probleemloos online gekocht, terwijl diezelfde klant voor een televisietoestel wel naar de winkel stapt', zegt Michel.

Grootste drempel blijft betaalsysteem

De grootste drempel voor online aankopen blijft het betaalsysteem. 'Van de ondervraagden die nog geen online aankoop deden, geeft 30% de betaling op als grootste drempel, tegenover 36% een jaar geleden. Maar allemaal willen ze een transparant, veilig en betrouwbaar online betaalsysteem, naar analogie met Ideal in Nederland', zegt de bestuurder van Comeos. 

Steeds minder aankopen worden thuis of op kantoor afgeleverd. Klanten pikken hun aankopen steeds vaker op in een winkel of een ophaalpunt. 'Dat is een logisch gevolg van de maturiteit die e-commerce bereikt', zegt Michel