Rademakers: 'Dit kan voortaan niet meer.'
'Ik had de twee journalisten geen toestemming mogen geven', zegt Luc Rademakers nu.Jimmy Kets Foto: © Jimmy Kets
'Twee VRT-journalisten die buiten de VRT voor een boek aan onderzoeksjournalistiek doen, dat kan voortaan niet meer.' Dat zegt VRT-hoofdredacteur Luc Rademakers in een interview in De Standaard.

Rademakers noemt het een fout dat hij de VRT-journalisten het boek liet schrijven los van de VRT.

'Op 21 december vorig jaar gaf ik de twee journalisten toestemming voor hun project. Als ik al een fout gemaakt heb, was het toen. Twee VRT-journalisten die buiten de VRT voor een boek aan onderzoeksjournalistiek doen, dat kan voortaan niet meer.'

Hadden ze er een Panorama-reportage over mogen maken?

'Absoluut, ze hadden dat móéten doen. Met dien verstande dat ze niets dan feiten hadden moeten brengen. Geen insinuaties. En dan had een boek eventueel een uitloper van het programma kunnen zijn. Maar zo'n dossier, los van de nieuwsdienst, dat kan niet meer.'

'De betrokken journalisten hebben niet altijd en overal duidelijk gemaakt dat ze niet voor de VRT werkten. Heel wat mensen die voor dit boek gecontacteerd zijn geweest, leefden in de overtuiging dat ze meewerkten aan een project van de nieuwsdienst. Niet alleen de mensen van Electrawinds. Ik ontvang zelf ook klachten en lees over nog andere klachten. Maar dat is een zaak voor de uitgever.'

Rademakers betwist in het interview ook dat de twee journalisten op non-actief zijn gezet. Ze komen alleen een tijdje niet meer op het terrein. En ze moeten zich gedragen.

Hoe moet het nu verder met de twee journalisten?

'Het is nog te vroeg om daarover te oordelen. De adviesraad zal later nog een definitief oordeel moeten vellen. En de manier waarop zij zelf met de media omgaan, zal mee bepalen hoe snel ze weer als geloofwaardige VRT-journalisten aan de slag kunnen.'

Dat klinkt als een dreigement: als ze nog in de media komen, zwaait er wat.

'Dat is geen dreigement. Ik hoop alleen dat er geen nieuwe dingen aan het licht komen die verder afstralen op hun geloofwaardigheid. In een Humo-interview heeft een van de auteurs tóch het ontslag van Vande Lanotte gevraagd. Dat vond ik niet oké. Een journalist van de openbare omroep die een politiek interview wil geven, moet daarvoor trouwens sowieso de toestemming van de hoofdredactie vragen. En dat was niet gebeurd.'

Dit is slechts een klein stukje uit een langer interview dat u dit weekend in De Standaard vindt. Of hier online in de e-krant.