Supermarktpromoties kosten klanten meer geld
Foto: shutterstock
'Drie stuks kopen, twee betalen.' 'Tandpasta nu voor 1,25 euro per stuk i.p.v. 1,75 euro.' Wie laat zich nooit verleiden door de mooie deals in de supermarkt? Maar wie dat doet, wordt maar al te vaak bedrogen. Dat blijkt uit een Britse studie.

Supermarkten hebben enkele trucs om de klanten te misleiden met zogezegde mooie promoties, beweren de onderzoekers van Consumer Champion Which. Door de prijzen te manipuleren, denkt de klant dat hij zijn aardbeien of wijn aan een lagere prijs op de kop tikt, terwijl de prijs in werkelijkheid omhoog is gegaan.

Voor de studie bekeken de onderzoekers in één jaar tijd 700.000 producten, van fruit tot dierenvoeding. Telkens beweerden de supermarkten zelf dat ze families wilden helpen die het financieel moeilijk hebben.

Maar volgens Which krijgen artikels vaak een hogere prijs tijdens een hoeveelheidskorting. Een voorbeeld: een potje yoghurt kost normaal gezien 30 cent maar die prijs wordt opgetrokken naar 61 cent tijdens een hoeveelheidspromotie: tien potjes voor 4 euro. Na de promotie kost één potje opnieuw 30 cent. 

Producten staan bovendien vaak weken in zogezegde promotie en worden maar gedurende een korte periode tegen de 'originele' prijs verkocht. Zo verkocht de Engelse keten Tesco blikjes bier 190 dagen tegen een 'verminderde' prijs en maar 70 dagen tegen de 'originele', zogenaamd hogere prijs.

Tot slot beweren supermarkten vaak dat ze een product tegen een lagere prijs verkopen terwijl de prijs nooit hoger is geweest. 

Volgens de Britse onderzoekers bestaan er regels om zulke misbruiken te voorkomen, maar werken die niet. Ze roepen de overheid op om de voorschriften te herzien. 

De supermarktketens die in het onderzoek onder vuur worden genomen, verdedigden zich met uitspraken als 'We doen inspanningen om te verzekeren dat we handelen in overeenstemming met de voorschriften van de overheid' of 'We zouden nooit bewust onze klanten misleiden'.