Sanoma stelt Vlaams Belang in gebreke
Foto: Clint/Vlaams Belang
Sanoma Media heeft het Vlaams Belang in gebreke gesteld voor de verspreiding van nep-voorpagina's van de tijdschriften Flair en Libelle met vrouwen in boerka. Volgens Senaatsfractieleidster Anke Van dermeersch gaat het om een reactie op de weigering van beide vrouwenbladen om een advertentie voor haar boek "Hoer noch slavin - vrouwen en islam" op te nemen.

Na de publicatie van het boek 'Hoer noch Slavin - Vrouwen en islam' van gewezen Miss België en VB-senator Anke Van dermeersch wou het VB betaalde advertenties rond het thema plaatsen in Flair en Libelle, twee titels van Sanoma.  Het mediabedrijf weigerde de advertenties echter omdat ze niet in overeenstemming waren met de normen en waarden van de magazines.

De partij wil met de namaakversies van de Flair- en Libelle cover naar eigen zeggen aanklagen dat ze geen advertenties mag plaatsen in de Sanoma-magazines.

'Ik vermoed dat moslima's voor hen een groeiende markt zijn waardoor het commerciële aspect voor hen belangrijker is dan vrouwenemancipatie op zich', foeterde VB-kopstuk Filip Dewinter in een reactie aan website Clint. 'Vandaar de persiflages om aan te tonen dat ze blind zijn en blijven voor de vrouwonvriendelijke standpunten van de islam.'

'Humoristische persiflage'

Op de 'persiflages' worden moslima's geassocieerd met bommen en handgranaten. Er wordt ook gelachen met de Ramadan en met de Islam als geloof. Dewinter vindt echter niet dat het VB daarmee uit de bocht gaat: 'Het is een humoristische persiflage. Wanneer je dat doet, moet je er voor zorgen dat het beeld dat je maakt voldoende krachtig is om de lachers op de hand te krijgen. Dat we daarvoor in 'overdrive' gaan, hoort er nu eenmaal bij. Voor alle duidelijkheid: dit is een karikatuur die we schetsen en geen ideologisch of wetenschappelijk onderbouwd statement. Wie dat zoekt, moet het boek lezen.'

'Totaal ongepast'

'Wij vinden dit totaal niet kunnen', reageerde Christine Festjens, Publishing Director bij Sanoma Media, woensdagnamiddag tegenover De Standaard Online. 'Dit is totaal ongepast en wij zullen zeker reageren. Dit is misbruik van concepten en merken, en het gaat om misleidende communicatie', besloot Festjens. 'Dit past helemaal niet bij de filosofie van onze magazines.'