Hoe komt het dat vrouwen vandaag in een kleinere maat kunnen dan twintig jaar geleden, ondanks het feit dat hun gewicht hetzelfde is gebleven? Simpel: de kledingsmaten zijn groter geworden.

'Size inflation', zo labelt het Britse tijdschrift The Economist het fenomeen: kleren met dezelfde maat zijn door de jaren heen toch een stuk gegroeid.

Kledingsmaten verschillen van merk tot merk, maar uit een onderzoek van het tijdschrift blijkt dat de gemiddelde maat 14 bij vrouwenbroeken vandaag meer dan vier inches (10,2 centimeter) groter meet aan de taille dan in de jaren zeventig. Een maatje 14 van vandaag staat dus gelijk aan een maatje 18 van vroeger, net zoals een huidig maatje 10 vroeger een maatje 14 was.

Hetzelfde fenomeen doet zich ook bij Amerikaanse kledij voor, merkt het onderzoek op.

Volgens The Economist hebben fabrikanten bewust de maten groter gemaakt om vrouwen het gevoel te geven dat ze nog steeds in de kleren van toen kunnen. Velen zouden schrikken als ze ontdekken dat ze in werkelijkheid twee kledingsmaten zijn opgeschoven.

Het fenomeen speelt minder bij de mannenkledij, waar maten vaker in inches worden uitgedrukt. Maar ook daar blijkt dat sommige merken het niet zo nauw nemen met die cijfers. Zo blijkt uit Amerikaans onderzoek dat de heupomtrek '36' in sommige gevallen vijf inches breder blijkt te zijn.