Er waren nog voor de dodelijke brand uitbrak in de loods in Wingene vragen gerezen over de omstandigheden waarin de Poolse chauffeurs woonden. De Wooninspectie was vorige week nog naar het pand gestuurd, maar kreeg er geen toegang toe. De vakbonden reageren dan ook fel op de dood van de twee Poolse chauffeurs.

De socialistische transportvakbond ABVV-BTB is niet verrast over de gebeurtenissen in Wingene. 'We hebben herhaaldelijk gewaarschuwd dat dergelijke dingen dreigden te gebeuren', aldus Frank Moreels, federaal secretaris van de BTB.

Zonder zich te willen uitspreken over dit individueel geval, komt het voor de vakbondsman niet als een verrassing. 'Vaak tot altijd leven buitenlandse chauffeurs in ons land in moeilijke omstandigheden, zowel wat comfort als veiligheid betreft', aldus Moreels.

Zo zijn er transportbedrijven die hun buitenlandse chauffeurs - Polen, Slovaken, Roemenen en andere Oost-europeanen - tijdens het weekend gewoon opsluiten. 'De chauffeurs werken tijdens de week, rijden in het weekend het bedrijf binnen en moeten er blijven. Dat is goedkoper.'

De BTB heeft de praktijken al herhaaldelijk aangeklaagd in een zwartboek, en aangekaart bij de sociale inspectie. 'Die doen wat ze kunnen, maar ze zijn onderbemand. Het gaat vaak ook om moeilijke dossiers, die moeten worden vertaald'. Volgens Moreels is staatssecretaris voor Fraudebestrijding Crombez van plan de strijd tegen de wantoestanden op te drijven.

Situaties zoals in Wingene, waar buitenlandse chauffeurs samenhokken, zijn bezig aan een felle uitbreiding. Dat zegt truckersvakbond ACV Transcom in een reactie op de dodelijke brand.

Roemenen

Volgens Katrien Verwimp, algemeen sectorverantwoordelijke wegvervoer van ACV-Transcom, is wat in Wingene is gebeurd geen alleenstaand geval. De vakbond zegt van veel plaatsen te weten waar Oost-Europese chauffeurs in het beste geval met 10 tot 15 mensen samenwonen in een huis dat eigendom is van de bedrijfsleider. Anderen wonen samen in containers, waar in het beste geval sanitair aanwezig is. Andere chauffeurs leven gewoon in hun camion.

Nog volgens de vakbond zijn er gevallen bekend van Roemenen die in ons land als chauffeur werken en 300 à 600 euro verdienen, en dan nog eens hun huisvesting moeten betalen aan hun werkgever.

De vakbond is dergelijke situaties in kaart aan het brengen, aldus Verwimp.

Regels

De federatie van Belgische transporteurs en logistieke dienstverleners (Febetra) benadrukt dat de bestaande regels moeten worden gevolgd. Dat zegt de federatie in een reactie op kritiek van de vakbonden.

Volgens de woordvoerster van Febetra, die zich niet uitspreekt over het indiduele geval in Wingene, kunnen toestanden van uitbuiting en het niet respecteren van de regels niet worden getolereerd.

De regels in de secor - of het nu om Belgisch bedrijven gaat, uitgevlagde bedrijven of cabotagebedrijven (nationaal transport door butenlandse firma) - moeten worden gevolgd, aldus Febetra.