Apple maakt 'religieuze' reacties los bij fans
De eerste iPad-koper in de Apple Store op het Leidseplein in Amsterdam wordt toegejuichd door het aanwezige personeel. Foto: afp
Apple-fans die beelden van Apple-producten zien, reageren op dezelfde manier als overtuigde gelovigen bij het zien van religieuze afbeeldingen.

Apple-fanatici krijgen wel eens het verwijt tot een sekte te behoren en alles wat het bedrijf uit Cupertino doet blindelings te aanbidden. In een reportage van de BBC, 'Secrets of the Superbrands' wordt die stelling enigszins kracht bijgezet door de wetenschap.

Een team van neurochirurgen onderzocht de hersenen van Apple-fanatici en zag in de resultaten van een MRI-scan dat beelden van Apple-producten dezelfde hersenprikkels activeren als religieuze afbeeldingen bij overtuigde gelovigen.

De reportagemakers interviewden ook de eigentijdse bisschop van Buckingham - hij leest de Bijbel op zijn iPad - en ook volgens hem zijn er heel wat gelijkenissen tussen Apple en een religie. Paus Benedictus had het in een recente toespraak nog over de bedreiging die technologie vormt voor religie en de Rooms-katholieke Kerk.

De eerste aflevering van Secrets of the Superbrands toont onder andere Apple-medewerks die volgens de makers 'opgezweept zijn in een soort evangelische waanzin' bij de opening van een Apple-winkel in Londen. De reeks werd vorig jaar uitgezonden op BBC.

update: Oorspronkelijk stond in het artikel dat de documentaire nog moest uitgezonden worden. Dat blijkt evenwel niet het geval: de BBC-documentaire 'Secrets of the Superbrands' dateert al uit 2011.