Internethandel blijft stevig groeien in België
Foto: belga
De omzet van de Belgische internethandel is in 2011 gestegen met 23,8 procent en voor dit jaar verwacht de sector een gelijkaardige groei. Dat blijkt uit cijfers van beroepsvereniging BeCommerce. 'België heeft dan ook een grote historische achtstand goed te maken', zegt voorzitster en Vlaams parlementslid Patricia Ceysens (Open VLD).

De Belgische internetwinkels boekten vorig jaar een omzet van 1,1 miljard euro, tegenover 903 miljoen euro in 2010. Ons land maakt daarmee langzaam zijn achterstand goed op buurlanden als Nederland, waar de online verkoop ruwweg dubbel zo hoog ligt. Een markt als het Verenigd Koninkrijk blijft echter ver buiten schot.

Ceysens verklaart de achterstand door de grote dichtheid van tradtionele winkels in ons land en de relatief late doorbraak van breedbandinternet. 'Toch ontdekt de Belgische bevolking stilaan de voordelen van internethandel', zegt ze. 'De prijs is immers vaak lager en het comfort is groot.'

Elektronica en kleding

De Belg blijkt vooral zaken als elektronica en kleding online te kopen. In voeding en andere supermarktartikelen zit nog een grote groeimarge, hoewel de meeste supermarktketens stilaan een internetaanbod voorzien. Vaak kan de bestelling dan toch worden betaald in de winkel, zodat er een overlap ontstaat tussen e-commerce en traditionele verkoop.

Om nog verder door te groeien moeten de onlinewinkels zich volgens BeCommerce concentreren op een verbetering van de betaalmogelijkheden en de logistiek. Bancontact biedt veiligheid als betaalmiddel en een snelle levering en goede tracing van het order scheppen vertrouwen.