De betaalde oplage van Nederlandse kranten is in het vierde kwartaal van vorig jaar opnieuw gedaald. NRC ziet zijn oplage wel stijgen.

Bijna alle landelijke en regionale dagbladen verliezen terrein, blijkt uit cijfers van het Instituut voor Media Auditing. Zo nam de betaalde oplage van De Volkskrant in het vierde kwartaal van 2011 licht af naar 237.193, in het vierde kwartaal van 2010 was de oplage 237.572.

De betaalde oplage van De Telegraaf, de grootste krant van Nederland, is met circa 36.000 exemplaren gedaald ten opzichte van het vierde kwartaal van 2010, tot 529.188 kranten per dag. Het Algemeen Dagblad zakte met bijna 7.000 betaalde kranten tot 391.685 exemplaren per dag.

Bij NRC, waar Peter Vandermeersch sinds september 2010 hoofdredacteur is, was voor het derde kwartaal op rij sprake van een stijging. De betaalde oplage van NRC Handelsblad klom met bijna 7.000 stuks naar 189.452. Van nrc.next werden vorig kwartaal dagelijks ruim 75.000 betaalde exemplaren verspreid. Dat waren er bijna 4.000 meer dan een jaar eerder.

Gratis dagbladen

De meeste gratis dagbladen gingen ook achteruit. Zowel van Metro als van Spits werden vorig kwartaal dagelijks ruim 30.000 minder exemplaren verspreid. De oplage van Metro zakte daardoor naar 440.000, die van Spits daalde naar bijna 362.000.

De Pers klom wel. Het kleinste landelijke gratis dagblad klom met 14.000 kranten tot een dagelijkse oplage van ruim 292.000. Eerder deze maand raakte bekend dat De Pers eind maart ophoudt te verschijnen.