H&M lijkt inspiratie geput te hebben uit de samenwerkingen met toonaangevende modehuizen zoals Marni en Versace. De Zweedse kledingketen overweegt namelijk om zelf een luxelijn te ontwerpen voor haar klanten.

De nieuwe luxecollectie zou prijziger zijn dan COS, de duurdere zusterlijn van H&M. Volgens de Zweedse krant Dagens Industri zou ontwerper Behnaz Aram nauw bij het project betrokken zijn. Hij maakt sinds augustus vorig jaar deel uit van het nieuwe designteam van de kledingketen. Hij werkt momenteel voor COS, Monki, Weekday en Cheap Monday en was reeds hoofdontwerper van het Zweedse modemerk Whyred. Met andere woorden: hij heeft voldoende ervaring om een nieuwe luxelijn te ontwerpen.

H&M bevestigt het gerucht niet, maar ontkent het ook niet. ‘We zijn constant op zoek naar nieuwe ideeën, dat is onze job’, klinkt het diplomatisch bij woordvoerster Charlotta Nemlin. ‘Op dit moment hebben we niets nieuws te melden.’

Eén ding is alvast zeker. Als de nieuwe lijn er daadwerkelijk komt, zal ze de kledingkeuzes van beroemdheden vast beïnvloeden. Actrice Viola Davis showde onlangs al een roze creatie uit de dure Exclusive Conscious-collectie van H&M. Ook actrice Michelle Williams is fan van de duurdere stuks van de kledingketen. Zij pronkte al met een tweedelige jurk op de rode loper van de Bafta’s.