Bezoekers autosalon buizen verkeersbeleid
Foto: BELGA
Volgens een Touring-enquête bij de bezoekers van het autosalon zijn veel weggebruikers helemaal niet tevreden met het gevoerde verkeersbeleid. De Fietsersbond vindt de bevraging niet representatief.

Touring deed de enquête bij 6.500 bezoekers van het autosalon. Het ging om 50% Vlamingen, 35 % Walen en 15 % Brusselaars.

De organisatie deelt de kritiek op het beleid van de overheid op in twee soorten: enerzijds is er kritiek op wat de overheid de laatste jaren heeft ondernomen en anderzijds op zaken waar ze juist niets aan veranderen.

Mobiliteit:

  • 78 % van de ondervraagde mensen vinden dat het duurder maken van de brandstof geen goed middel is om het autogebruik te ontmoedigen.
  • 65% vindt dat het verkeer minder vlot loopt wanneer een politieagent het kruispunt regelt in plaats van verkeerslichten.
  • 82% wil dat fietsers en voetgangers strenger worden aangepakt bij overtredingen.

Infrastructuur:

  • 91% is van mening dat de investeringen in het wegennet onvoldoende zijn.
  • 96% vindt dat de wegen veiliger kunnen worden ingericht
  • 92% vindt dat er onvoldoende parkings zijn aan haltes en stations voor openbaar vervoer.
  • 94% vindt dat de overstapparkings gratis moeten zijn.
  • Het afbouwen van het aantal bovengrondse parkeerplaatsen is volgens 82% een slechte methode om het autogebruik te ontmoedigen.
  • 72% is voor een optimalisering van de Brusselse Ring.
  • 85% van de mensen vindt dat de verkeerslichten niet genoeg gesynchroniseerd

'De meeste van deze verzuchtingen proberen wij al jaren duidelijk te maken.', zegt Touring in het persbericht. 'Al 12 jaar lang wordt er gehamerd op het belang van gesynchroniseerde verkeerslichten. Het is hoog tijd dat de overheden de alarmbel horen en in actie schieten', klinkt het.

Niet representatief

De Fietsersbond vindt de Touring-enquête echter niet representatief omdat de bezoekers van het autosalon maar een deel van de Belgische bevolking uitmaken. Ook vindt de Fietsersbond de keuze van de vragen suggestief. 'Het lijkt wel of er enkel aan de problemen die het autoverkeer ondergaat, moet gewerkt worden. Terwijl veel van die problemen net door het autoverkeer zelf gegenereerd worden.'

De Fietsersbond is van mening dat alle verkeersovertredingen zwaarder moeten worden aangepakt, ook deze van fietsers en voetgangers. 'Maar we vinden vooral dat de oorzaken aangepakt moeten worden en deze liggen meestal bij het gemotoriseerde verkeer (onaangepaste snelheid, rijden onder invloed). De dodelijke ongevallen tussen fietsers en voetgangers onderling bijvoorbeeld moet men met een vergrootglas zoeken in de ongevallenstatistieken.'

De Fietsersbond deelt wel de mening van de salonbezoekers dat het met het mobiliteitsbeleid in België beter kan. Maar dan moet er vooral naar duurzame oplossingen gekeken worden. En laat net de fiets de ideale oplossing zijn.