Test-aankoop: 'Consument moet zijn geld doen bewegen'
Foto: testaankoop
De Belgische consument en spaarder laat jaarlijks bijna 2 miljard euro aan gederfde intresten en onnuttige beheerskosten in handen van de banken: ruim 1,5 miljard euro door spaargeld te laten staan op een laag renderende klassieke spaarrekening en 500 miljoen euro door te betalen voor te dure zichtrekeningen. Dat becijferde consumentenorganisatie Test-Aankoop, die de consument ertoe wil aanzetten 'zijn geld te laten bewegen'.
De Belgische consumenten zijn volgens Test-Aankoop 'uitzonderlijk laks en statisch' als het op de keuze van een bank aankomt. In 2011 werden volgens cijfers van sectorfederatie Febelfin 49.400 rekeningen overgedragen op een totaal van meer dan 13 miljoen zichtrekeningen, of amper 0,4 procent.
 
'Indien de Belg zijn geld ’in beweging’ zou brengen door zich te richten tot de ’beste kopen’ dan zou hij niet alleen dit verlies terugwinnen, maar ook een schok veroorzaken in de banksector', zegt Test-Aankoop vrijdag in een persbericht.
 
Groter bewustwording
 
De organisatie ontwaart wel een grotere bewustwording. De begin 2012 gelanceerde petitie 'wij betalen de crisis geen twee keer' verzamelde op twee maanden tijd 83.800 handtekeningen.
 
De petitie was opgezet om te protesteren tegen de kosten verbonden aan het gebruik van de zichtrekening (vooral de kosten om geld af te halen aan automaten), en de geringe vergoeding op spaarrekeningen en hun complexe berekening. Test-Aankoop wil één basisrente zonder getrouwheidspremie.
 
Test-Aankoop lanceerde een rekenmodule die je hier kan bekijken.