Met de beelden van de vernielde bus in gedachten, hebben auto-experts zich een idee gevormd van de zwaarte van de crash. Hun eerste indrukken: bij zo’n zwaar ongeval is de kans op overleving miniem.

Het bureau D’Heur & Duysinx, de auto-experts van het Luikse parket, hebben de foto van het ongeluk onderzocht voor L'Avenir. ‘Als ik de voorkant van de bus zie, moet ik vaststellen dat hij echt zwaar getroffen is. Hij reed sneller dan vijftig kilometer per uur, de snelheid waarop de meeste ongevallen gebeuren. Hier suggereert het beeld ook dat hij niet kon remmen’, aldus Dominique Duysinx, automobiel- en ongevallenexpert.

'Voorkant nam hele klap op zich'

De Professionele Unie van Experts en Automobiel België (UPEX), houdt het ook op de beperkingen van de pure fysica. ‘De bus kwam met volle kracht tegen een vast obstakel terecht dat onvervormbaar is en hoger dan de bus. Het is de voorkant die de hele klap op zich genomen heeft’, zegt Patrick Sorel, vice-president van UPEX.

Dat betekent dat het menselijke lichaam bij die klap een kinetische energiemassa van ongeveer twee ton moest incasseren. ‘Daardoor is de overlevingskans miniem’, concludeert Duysinx.

Eerdere crashtest

Op 14 december 2007 had het Transportation Research Center Vehicle Test Center in Ohio een simulatie gedaan van een bus die frontaal botst.

Het doel was om de gevolgen van een ernstige frontale botsing te bestuderen, de opgelopen letsels op te lijsten en de passagiersstoel en de weerstand van de veiligheidsgordel te bestuderen.

De geteste bus had 54 beschikbare plaatsen (vergelijkbaar met de Belgische bus van het ongeval), een gewicht van twintig ton, met 22 poppen (met en zonder gordel). De snelheid was vijftig kilometer per uur, wat minder was dan de belgische bus. Hieronder is het filmpje te zien.