Psychologe: Kinderen uitzonderlijke van de situatie uitleggen
Foto: AFP
Het is belangrijk om het uitzonderlijke van de situatie uit te leggen aan kinderen die bang zouden zijn om nog een bus te nemen door de beelden en verhalen van leeftijdgenoten uit Zwitserland. Dat zegt psychologe en psychotherapeute Sarah Bal van het Centrum voor Kinder- en Jeugdpsychiatrie van het Universitair Ziekenhuis Gent.

"Het is heel belangrijk om kinderen uit te leggen dat zoiets heel uitzonderlijk is en normaal niet voorvalt", aldus Sarah Bal. "Je moet hen duidelijk maken dat de kans zeer klein is dat dit nog zal gebeuren."

Kinderen die bang zouden zijn om nog een bus te nemen, moeten zo snel mogelijk de bus op. "Ze moeten die angst overwinnen."

Volgens Bal is het ook belangrijk om kinderen zakelijk een aantal feiten over de gebeurtenis op te sommen, zonder al te veel in detail te treden, maar wel voor verdere informatie uit te gaan van de vragen van het kind. "Het is ook belangrijk om niet te dramatiseren en kinderen niet met de angst of verdriet op te zadelen die je als volwassenen zou ervaren."

Het journaal of beelden in de krant kunnen 12-jarigen best aan. "Maar je moet wat er gezegd wordt wel duiden. Het ergste wat er kan gebeuren, is dat een kind erover gaat fantaseren."
Bal benadrukt dat het belangrijk is om kinderen over dergelijke gebeurtenissen ruimte en tijd te geven om vragen te stellen en hun gevoelens te ventileren.

Kinderen ’t Stekske krijgen eerlijk antwoord

De kinderen van basisschool ’t Stekske in Lommel, die waarschijnlijk veel van hun schoolgenoten hebben verloren door het busongeluk in Zwitserland, verdienen op hun vele vragen eerlijke antwoorden. Het is voorts belangrijk dat ze weer snel in hun normale ritme komen. Dat heeft psychotherapeute Lies Scaut, die de leerlingen van ’t Stekske woensdag heeft opgevangen, gezegd.

Ouders mochten hun kinderen woensdag thuishouden, naar school brengen of weer ophalen, legde Scaut uit. De meeste kinderen zijn woensdag thuis gebleven. Voor de overige kinderen werden twee klassen ingericht: een speelklas en een stille klas. Ook donderdag is de school gewoon weer open.

"Kinderen reageren heel verschillend. Ze worden boos, verdrietig of stil. Ze hebben recht op de waarheid: er zijn doden gevallen, maar om wie het gaat, kunnen we nog niet zeggen. Vragen die onbeantwoord blijven, vullen ze met hun eigen fantasie. Bijvoorbeeld over de oorzaak: de chauffeur zal wel gedronken hebben, in slaap zijn gevallen of een klapband hebben gehad", aldus de gespecialiseerde therapeute.

"Kinderen zijn heel veerkrachtig. Ze kunnen heel hard huilen, maar ook snel daarna weer vrolijk spelen", verklaarde ze de drukte op het speelplein rond het middaguur. "Het is heel belangrijk dat ze hun vaste dagritme hervatten en de dingen doen die ze gewend zijn en graag doen."