Veiligheidscamera's hebben ongeval gefilmd
Foto: rr
Het lijkt erop dat overdreven snelheid niet de oorzaak was van het tragisch ongeval. Dat is gezegd op een persconferentie in Zwitserland. In de tunnel staan veel veiligheidscamera's opgesteld, zij zouden alles gefilmd hebben.

Het onderzoek naar het busongeval dinsdagavond in het Zwitserse Sierre waarbij 28 doden vielen, zal in ‘absolute transparantie’ gebeuren. Dat zei procureur Olivier Elsig vanmorgen al.

Op een persconferentie in de vooravond zei de verantwoordelijke voor het gerechtelijk onderzoek dat de bus wellicht niet te snel reed. Ook zouden alle kinderen in de bus een gordel hebben gedragen. de klap was echter te hevig.

In de tunnel, waar de maximumsnelheid 100 kilometer per uur bedraagt, raakte de bus de rechterkant van de baan en reed vervolgens frontaal op de betonnen muur ter hoogte van een veiligheidsruimte rechts van de weg.

Mogelijke oorzaken zijn een technisch defect of ziekte bij de chauffeur. Er is om een autopsie bij de chauffeur gevraagd om na te gaan of hij inderdaad onwel was geworden.

Een derde hypothese voor het ongeval is 'een menselijke fout'. Voor het onderzoek zullen ook getuigen worden gehoord. Het gaat onder meer om bestuurders die de bus eerder passeerden en mogelijk ook inzittenden die niet ernstig gewond zijn.

Zeker is dat er veel veiligheidscamera's staan opgesteld in de tunnel en dat alles op videobeelden staat. Die zullen nauwgezet geanalyseerd worden.

Het voertuig was zo goed als nieuw en was uitgerust met veiligheidsgordels.

'Nooit geziene tragedie'

Er waren geen andere voertuigen bij het ongeluk betrokken. Het is een nooit geziene tragedie, verklaarde een commandant van de politie. Zelfs de doorgewinterde hulpverleners waren diep onder de indruk.

Iets na 21.15 uur werd alarm geslagen. Meer dan tweehonderd medewerkers werden ingezet: 15 artsen, 30 politieagenten, 60 brandweermannen, 100 reddingswerkers en 3 psychologen. Bij de interventie, die meer dan acht uur duurde, waren ook 12 ziekenwagens, 8 helikopters en 3 aanhangwagens nodig.


Alle veiligheidsvoorzieningen

Ondertussen benadrukt minister van Mobiliteit Wathelet dat busmaatschappij Toptour een uitstekende reputatie heeft.

Volgens de staatssecretaris was de betrokken bus vrij recent en had die dus alle nieuwe veiligheidsvoorzieningen aan boord. Het ongeval deed zich voor kort na het vertrek, dus aan de vermoeidheid van de chauffeur kan het niet gelegen hebben, meent de staatssecretaris.

'De firma heeft een uitstekende reputatie. De chauffeurs waren de avond ervoor aangekomen en hadden de dag voor het vertrek gerust. Het ziet er dus naar uit dat de wetgeving inzake rij- en rusttijden nageleefd is', zegt Wathelet.

 De Belgische busmaatschappij, Toptours uit Aarschot, heeft een goede reputatie zegt minister van Mobiliteit, Melchior Wathelet (CDH).