De Europese Commissie trekt een omstreden promoclip terug in. Het naar traditionele gevechtskunsten knipogende filmpje moest de zegeningen van de Europese eenmaking prijzen, maar werd door sommige kijkers als racistisch geïnterpreteerd.

De clip opent met een blanke vrouw die rondwaart in een verlaten pakhuis. Een Aziatische kungfubeoefenaar duikt op, dan een Indiase zwaardvechter en tenslotte een acrobatische zwarte krijger.

Het vervaarlijk ogende trio benadert de vrouw, maar die sluit de ogen, haalt eens diep adem, strekt haar armen en vermenigvuldigt zichzelf. Twaalf vrouwen omsingelen nu het drietal, maar hun kalmte doet de dreiging wegebben en iedereen gaat zitten. Dan transformeren de vrouwen tot de gele sterren van de Europese vlag en verschijnt de slogan 'The more we are, the stronger we are'.

Het clipje werd gelanceerd via sociale netwerksites en nieuwe media en moest volgens een mededeling van het directoraat-generaal Uitbreiding de toetreding van nieuwe lidstaten tot de Europese Unie promoten bij het jonge publiek, dat vertrouwd is met speelfilms en videogames die zich laten inspireren door de traditionele krijgskunsten. In dit geval gaat het om kungfu, het Indiase kalaripayattu en het Braziliaanse capoeira.

In het jonge marktsegment kreeg de Commissie naar eigen zeggen ook positieve reacties, maar andere surfers zagen in de clip een xenofobe boodschap. 'De clip was absoluut niet racistisch bedoeld en we betreuren uiteraard dat hij zo is aanzien. We verontschuldigen ons bij iedereen die zich beledigd voelt. Gezien de controverse hebben we besloten de campagne meteen te stoppen en de video in te trekken', zo stelt directeur-generaal Stefano Sannino in de mededeling.