VT4 bestraft voor product placement
Het nieuwe seizoen van 'Huizenjacht' begon enkele weken geleden. Foto: *
De televisiezender VT4 heeft van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) een boete van 5.000 euro gekregen omdat er in het programma ‘Huizenjacht’ te veel aandacht besteed werd aan het merk Martini. Volgens de VRM werd de wet op de zogenoemde ‘product placement’ niet nageleefd.

In de aflevering van 16 november 2011 is verschillende keren een fles Martini in beeld te zien. Een interieurarchitect suggereert aan de hand van een presentatie op een computerscherm ideeën voor de herinrichting van een slaapkamer. Tijdens deze voorstelling komt verschillende keren een fles van het drankenmerk in beeld, die naast het computerscherm werd geplaatst.

Op het einde drinken de interieurarchitect en de kandidaten ook een glas Martini. Daardoor is het merk in een periode van meer dan drie minuten ongeveer 36 seconden in beeld. Dat strookt niet met het Mediadecreet, dat product placement wel toelaat, maar stelt dat het product geen overmatige aandacht mag krijgen.