Stijging in wellness- en saunacentra door Valentijn
Foto: photonews
Originaliteit staat centraal bij de aankoop van Valentijnscadeaus, dat meldt UNIZO. Verrassend is de stijgende belangstelling voor sauna- en wellnesscentra en zonnebanken.

‘De klassieke sectoren doen het goed maar er is een duidelijke stijging van belangstelling in de sauna- en wellnesscentra’, concludeert UNIZO uit haar peilingen bij de betrokken sectororganisaties.

'Een saunabezoek, massage of verzorging met z’n twee passen perfect in het Valentijnsplaatje', zegt de Sauna Vereniging België (SVB). De kopers worden steeds jonger.

Alle sectoren proberen op de trend van originaliteit in te spelen. ‘Speciale salades of andere valentijnsbereidigen doen het goed maar zorgen voor geen grote meerverkoop. Sauna- en wellnesscentra trekken wel nieuwe mensen aan tijdens de liefdesmaand.

Veder halen de betrokken sectoren meer winst als Valentijn in een weekend valt. 'Valentijn in de week zorgt voor veel snelle, lastminute aankopen. Valt het op zaterdag of zondag, dan kan de partner zijn aankoop toch nog minstens voorbereiden.'

De klassieke sectoren zoals de horeca, bloemenzaken, lingerie- en boekensector, mode, traiteurs, bakkers en slagers kennen tijdens de Valentijnsperiode nog altijd een meerverkoop. In sommige sectoren is er zelfs een meerverkoop van 10 tot 20 procent. De bloemen- en lingeriesector doet het nog altijd het best.