In 2010 hebben piloten in ons land 80 incidenten gemeld waarbij ze verblind werden met laserstralen. In 2009 werd slechts vijf van dergelijke incidenten gerapporteerd.

De meeste incidenten deden zich voor in Brussels Airport (34), gevolgd door Charleroi (19), Luik (12), Oostende (7) en Antwerpen (3). Dat blijkt uit het antwoord van staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet op een schriftelijke vraag van Senaatsfractieleider Bart Tommelein (Open VLD).

"Aangezien pas sinds 2010 expliciet aan piloten en luchtverkeersleiding gevraagd wordt om alle incidenten met laserstralen te melden aan het Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV), is het mogelijk dat de toename daarmee verband houdt", aldus Wathelet.

Overigens verdubbelde ook in de VS het aantal laserincidenten met vliegtuigen van 1.527 in 2009 naar 2.836 in 2010, zo blijkt uit een rapport van de Federal Aviation Administration (FAA).

Bij geen enkel van de in ons land gemelde incidenten was de veiligheid van passagiers in gevaar. "De piloten werden ook goed geïnformeerd in verband met de te nemen maatregelen in geval van laserbeschijning. Dat neemt niet weg dat elke incident ernstig genomen wordt en altijd strafbaar is", aldus Wathelet.

Het DGLV heeft in 2010 een onderzoek geopend met het oog op de lokalisering en identificatie van de daders van misdrijven en hierover afspraken gemaakt met Belgocontrol, de lokale politie en de Dienst luchtsteun van de federale politie. De politie maakte tot dusver al meerdere pv’s op, maar tot nog toe is niemand veroordeeld.