Belgische voedingswaren tien procent duurder dan in buurlanden
Foto: *
Belgische voedingsproducten kosten gemiddeld 10 procent meer dan in Nederland en Duitsland en 7,5 procent meer dan in Frankrijk. Toch als het gaat om merkproducten. Dat blijkt uit een nieuwe studie van de FOD Economie. Er zijn wel aanwijzingen dat huisproducten bij ons gevoelig goedkoper zijn.

Bovendien bestaan tussen de Belgische warenhuisketens grote verschillen, tot wel 25 procent.

Oorzaken

In de studie gaat de mededingingsautoriteit op zoek naar de oorsprong van prijsverschillen met Nederland. 'Die zijn complex en veelvuldig. Ze zijn dus niet op een half jaar op te lossen', waarschuwde minister van Economie Johan Vande Lanotte (sp.a).

De verschillende kostenfactoren kunnen bijvoorbeeld slechts de helft van het prijsverschil verklaren. Probleem is onder meer de nipte rentabiliteit van grote speler Carrefour. Die kan niet veel goedkoper aanbieden, waardoor Delhaize en Colruyt als andere 'groten' niet veel lager moeten met hun prijzen.

Dat Colruyt belooft steeds de goedkoopste te zijn, speelt echter ook een rol. 'Er is wel degelijk sprake van scherpe concurrentie.' In Nederland is de prijsleider dan weer veel groter en dominanter, wat de prijzen helpt drukken.

Groter probleem is de drempel om als franchisenemer van keten te veranderen. Die uittredingsbelemmering maakt dat winkels minder makkelijk van keten kunnen wisselen. Dat helpt het nipt rendabele Carrefour toch een stevige aanwezigheid te behouden.

Winstmarges

Opvallend genoeg winnen de warenhuisketens niet zozeer door het prijsverschil. Hun winstmarges zijn niet groter dan in Nederland. Zo is het voor de ketens in België 'beduidend duurder' dan in onze buurlanden om nationale merken aan te kopen, zelfs voor de internationale groepen.

Bovendien bleek eerder al dat de afstand tot een warenhuis voor Belgen zwaarder (35%) doorweegt dan de prijzen (25%). Een tekort aan Belgische warenhuizen is er dan weer niet. België telt meer winkels en meer vierkante meter winkeloppervlakte per inwoner dan Nederland, maar dat brengt natuurlijk extra kosten met zich mee.

Het belangrijkste nieuws is echter voor de consument. Kritisch kopen kan door de grote verschillen tussen de ketens immers heel wat winst opleveren.