Het lekkerste dieet: eet chocolade als ontbijt
Foto: shutterstock
Het beste nieuws van deze week komt uit Tel Aviv, waar wetenschappers ontdekten dat een dessertje bij je ontbijt je net kilo's doet verliezen.

De onderzoekers van de Universiteit van Tel Aviv onderzochten 32 weken lang 193 patiënten met obesitas. Ze werden onderverdeeld in twee groepen, die elke dag evenveel calorieën mochten eten: 1.400 voor vrouwen, 1.600 voor mannen. Het enige verschil was dat de ene groep een ontbijt van 300 calorieën nam, terwijl de andere groep ontbeet met 600 calorieën: zij kregen een dessertje bij hun ontbijt, zoals een koekje, cake of chocolade.

Na 16 weken waren de deelnemers van beide groepen ongeveer evenveel afgevallen: ongeveer 15 kilo. Maar de groep die het magere ontbijt kreeg, kwam tijdens de tweede helft van het dieet gemiddeld tien kilo weer bij. De tweede groep verloor nog extra gewicht: gemiddeld 6,8 kilo.

Kwestie van controle

Volgens professor Daniela Jakubowicz, hoofd van het onderzoek, zijn er twee mogelijke verklaringen. Ten eerste is je metabolisme 's ochtends het meest actief en verbrand je de calorieën van het ontbijt nog tijdens de dag. Bovendien produceert je lichaam na een stevig ontbijt tijdens de dag minder ghreline, het hormoon dat ons honger doet krijgen voor een maaltijd.

Anderzijds is het zo dat het schrappen van zoetigheid zich na een tijd wreekt in het verlangen ernaar, waardoor je (te veel) gaat snoepen. Een dessertje bij het ontbijt kan de bevrediging naar suiker tijdens de dag onder controle houden.