Ziekenwagens gaan failliet
Foto: pms
De ambulanciers uit de privésector luiden de alarmbel: ze krijgen te weinig geld voor dringend medisch vervoer. Daardoor zouden ambulancecentra failliet gaan of op de hygiëne besparen.

 ‘Voor een noodoproep waarvoor we minder dan tien kilometer rijden, mogen de ambulancecentra amper zestig euro aan de patiënt factureren’, zegt Philip VandeVyver, voorzitter van de unie van de ambulancesector. ‘Met dat bedrag dekken we maar een achtste van de kosten. We zien daarom ook veel privébedrijven die over kop gaan.

In een Panorama-reportage van de VRT luidden de ambulanciers de alarmbel. De privébedrijven die met zwaailicht gewonden naar ziekenhuizen voeren, krijgen te weinig geld voor wat ze doen.

Marc Ceyssens, korpschef van de brandweer in Heusden-Zolder heeft berekend dat de korpsen met ambulancepermanentie jaarlijks tussen de 300.000 en 400.000 euro verlies maken. ‘Ook de korpsen die hun ambulancedienst vooral laten draaien op vrijwilligers, maken veel verlies. Maar als brandweerkorps kunnen we ons dat permitteren. De gemeenten passen het financiële tekort bij’, aldus Ceyssens.

Anders dan bij de openbare ambulancediensten van de brandweer en de ziekenhuizen vult de overheid niet de financiële put van de privébedrijven. Ondertussen staan die bedrijven in voor dertig procent van het dringend medisch vervoer.

Zwarte vlekken

Het gevolg: als er meer ambulancediensten mee stoppen, zouden er in ons land ‘zwarte vlekken’ ontstaan. In bepaalde regio’s mogen gewonden dan niet meer binnen het kwartier op een ambulance rekenen. Bovendien zouden de privébedrijven besparen op andere posten. ‘Ik denk niet dat alle bedrijven na elke rit hun wagens helemaal desinfecteren’, zegt Peter Cleymans van het ambulancecentrum Dendermonde in de VRT-reportage. Ook de zuurstofmaskers, bedoeld voor eenmalig gebruik, zouden niet altijd vervangen worden.

De Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid pareert de kritiek. ‘Alle privébedrijven krijgen jaarlijks een controleur over de vloer’, aldus woordvoerder Jan Eyckmans. ‘De geneesheer-inspecteurs moeten op hun beurt aan de FOD rapporteren of de privébedrijven hun erkenning als 112-ambulance waard zijn. Het gebeurt maar heel zelden dat de bedrijven niet in orde zijn met de bijscholing van de ambulanciers of dat er iets schort aan de hygiëne in de ziekenwagens.’

Op dit moment is er geen tekort aan ambulancediensten. Eyckmans: ‘We hebben overal een goede dekking. Of dat zo zal blijven, moeten we natuurlijk opvolgen. We grijpen in, als er zich effectief een probleem stelt.’

Buidel

Op meer financiële middelen mogen de privébedrijven dan ook niet rekenen, aldus Eyckmans. ‘Het is goed dat de ambulancediensten in ons land voor iedereen betaalbaar zijn. Dringend medisch vervoer is een openbare dienst waarvoor de burger niet te diep in de buidel mag tasten. Net zoals hij dat niet doet wanneer de brandweer zijn huis moet blussen. Als privébedrijven willen participeren in de ambulancediensten, kunnen ze dat doen. Maar het is niet bedoeld om er winst mee te maken.’

‘Als privébedrijven het 112-logo als kwaliteitslabel belangrijk vinden, is dat een keuze die bij een businessplan hoort. Niemand verplicht hen om enkel het meer rendabele transport aan te bieden, zoals het niet-dringende vervoer tussen rusthuizen.’