Brusselse regering legt lijnen MIVB-beheerscontract vast
Foto: © Herman Ricour
De Brusselse regering heeft donderdag de krijtlijnen van de nieuwe beheersovereenkomst van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB (2012-2016) vastgelegd. Dat heeft Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) bekendgemaakt.

 De MIVB staat de komende jaren voor een grote uitdaging. Verwacht wordt dat het gebruik van het openbaar vervoer in Brussel tegen 2016 met 30 procent zal stijgen. Omdat het huidige MIVB-net die stijgende vraag niet kan opvangen, moet werk gemaakt worden van een uitbreiding van het aanbod, nieuw rollend materieel en nieuwe infrastructuur.

Daarvoor zitten ook al een aantal projecten in de pijplijn. Zo zullen er nog dit voorjaar zes nieuwe metrotreinen van het type BOA in gebruik genomen worden. Er zullen ook bijkomende trams en bussen ingezet worden. Voorts worden een aantal tramlijnen verlengd (bv. tram 94 naar Roodebeek) en worden enkele nieuwe tramlijnen in gebruik genomen (bv. tram 9 Simonis - UZ Brussel).

Bedoeling is ook dat het wagenpark van de MIVB 'vergroent'. Er komt onder meer een plan voor de aankoop van 'propere bussen'. Vanaf midden 2013 zou de MIVB enkel nog dergelijke bussen bestellen.

Volgens minister Grouwels is de financiële toestand van de MIVB 'gezond'. Zo haalde de maatschappij in 2010 53 procent uit eigen inkomsten. Toch zal de maatschappij haar inkomsten en uitgaven onder de loep moeten nemen om de verwachte reizigersgroei op te vangen. Bedoeling is om de ontvangsten te 'optimaliseren', bijvoorbeeld door de tarieven aan te passen. Ook de kosten moeten worden 'geoptimaliseerd', bijvoorbeeld door de exploitatiekosten onder controle te houden.