Op basis van de koersgegevens van het cruiseschip Costa Concordia is een reconstructie gemaakt van hoe het schip is gestrand. Op de beelden is te zien hoe het schip zo goed als stuurloos wordt nadat het een rots heeft geraakt.

Met het Automatic Identification System (AIS) worden scheepsposities en -koersen gevolgd. Een schip zendt automatisch en met regelmatige tussenpozen informatie uit, zoals zijn positie en snelheid. En dat deed ook het cruiseschip Costa Concordia.

Na zo'n veertig seconden is te zien hoe het schip met een snelheid van ruim zestien knopen (ruim 30 km/u) naar de kust vaart en op het laatste moment een rotsblok probeert te ontwijken. Maar het manoeuvre komt te laat. De achtersteven raakt de rotsen met een scheur in de romp als gevolg.

De Costa Concordia vaart nog even verder, maar het schip mindert vaart. Daarop wordt het zo goed als stuurloos en drijft het naar de kust af, waar het in ondiep water strandt. Rond drie minuten en veertig seconden vaart het eerste reddingsschip uit.