600 ontslagen bij Bekaert klinkt veel, maar uniek is zo'n grote sanering zeker niet. We zetten enkele van de grootste ontslagrondes en bedrijfssluitingen van de jongste jaren op een rij.

Eind februari 1997 kwam de Franse topmanager van autofabrikant Renault, Louis Schweitzer, voor een dagje naar Brussel overgevlogen om er, totaal onverwacht, de onmiddellijke sluiting van de assemblagefabriek in Vilvoorde mee te delen. Daarbij gingen 3.300 banen verloren. De sluiting van Renault Vilvoorde is een ijkpunt geworden in de Belgische sociale geschiedenis.

In november 2001 moest de Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena, in het kielzog van moederbedrijf Swissair, het faillissement aanvragen. Het einde van Sabena kwam niet onverwacht, maar de sociale impact was daarom niet minder groot. In totaal stonden meer dan 6.000 banen op de tocht. Een deel van de ex-Sabéniens bleef aan boord bij de nieuw opgerichte luchtvaartmaatschappij SNBA, of bij het voormalige dochterbedrijf Sabena Technics. 4.000 ex-werknemers moesten op zoek naar een nieuwe baan.

Eind 2002 besloot de Nederlandse elektronicagigant Philips om zijn vestiging in Hasselt te sluiten, en de productie en het O&O-onderzoek van Limburg naar Azië te verhuizen. Door de sluiting van Philips Hasselt verloren 1.500 werknemers hun job. Zowat 250 ex-werknemers konden terecht bij het Amerikaanse Jabil Circuit, een voormalig dochterbedrijf van Philips.

In 2004 gingen er bij autofabrikant Ford Genk bij een zware sanering 3.140 jobs verloren (bij Ford zelf en bij de toeleveringsbedrijven in de buurt).

Volkswagen Vorst onderging in 2007 hetzelfde lot. In het voorjaar maakte de directie bekend dat ruim 3.000 arbeiders werden afgedankt.

Bankencrisis

En dan was er de bankencrisis van 2008 die later uitmondde in een economische crisis. Ook de Belgische banken voelen de opeenvolging van financiële crisissen in hun personeelsbestand. In 2008, 2009 en 2010 verdwenen in ons land 5.400 jobs. Met een piek in 2009, toen ruim 2.900 arbeidsplaatsen werden geschrapt. Al vielen daarbij weinig of geen naakte ontslagen. Meestal zijn het bankiers die hun bank op een natuurlijke wijze (pensioen, vrijwillig vertrek...) verlaten, en niet vervangen worden.

2009 was economisch een rampjaar en de ontslagrondes volgden elkaar in sneltempo op. Er sneuvelden 800 jobs bij Caterpillar, 894 jobs bij B Cargo, 874 jobs bij Daf en 695 jobs bij Aleris. Het vertrek van DHL uit Zaventem zorgde voor een banenverlies van 788 jobs. Arcelormittal kondigde het verlies van 1.672 banen aan.

In 2010 vielen vooral Carrefour en Opel Antwerpen op. Bij de winkelketen kwamen 1.672 banen op de helling te staan. Opel besloot de fabriek in Antwerpen te sluiten. 2.600 werknemers mochten op zoek naar een andere job.

Recent

In december vorig jaar raakte bekend dat Duracell 300 banen wil schrappen in Aarschot. In de vestiging werken 750 mensen. De directie wil er 450 overhouden.

Vorige maand maakte Alcatel-Lucent bekend dat het in de Belgische vestigingen 185 banen schrapt. Bij telecom joint-venture Nokia Siemens Networks verdwijnen dan weer 127 jobs.

Verpakkingsbedrijf Crown Cork kondigde op 1 februari aan dat de afdeling in Deurne wordt gesloten. Dat betekent een verlies van 300 banen. Het bedrijf maakte vroeger kroonkurken, maar produceert nu vooral conservenblikken en spuitbussen.