De voorstelling 'On the concept of the face, regarding the son of God' kon woensdag uiteindelijk rond 22u45 van start gaan. De brandweer had de zaal eerder vrijgegeven omdat er geen giftige stoffen aanwezig bleken te zijn. De 'irritante geur bleef echter aanhouden'. 

Door de zaal te verluchten was bovendien de temperatuur binnen erg gedaald, wat het comfort voor de bezoekers enkel nog maar zou doen afnemen. Daarom werd het stuk op het nippertje opnieuw uitgesteld.

Van start na ruim 2,5 uur vertraging

Uiteindelijk heeft de Singel zelf na overleg met de politie toch beslist om de voorstelling te laten doorgaan, na meer dan 2,5 uur vertraging. Dat meldt de lokale politie van Antwerpen en deSingel bevestigt het. Wie de stank, vermoedelijk via een soort stinkbom of een ander projectiel, in het systeem deed belanden is niet duidelijk. 

Een honderdtal bezoekers heeft de hele tijd in de foyer van de Singel gewacht. Zij kregen een drankje aangeboden. Een vijftigtal anderen kozen er in de loop van de avond voor niet langer te wachten en huiswaarts te keren.

De protestactie van enkele religieuze groeperingen voor de ingang van deSingel is eveneens afgelopen. Mede-organisator Priesterbroederschap Pius X ontkent iets met de verspreide geur, allicht een soort van stinkbom, te maken te hebben.

'Dunne grens tussen godsvrees en godslastering'

Een recensent van deze krant vond dat de voorstelling 'een dunne grens bewandelt tussen godsvrees en godslastering'. In het stuk wordt een incontinente vader keer op keer door zijn zoon verschoond.

De achtergrond van de scène is een reusachtig doek met de afbeelding van Christus. Ultrakatholieke groeperingen nemen vooral aanstoot aan een scène waarin kinderen met stenen naar de Christusafbeelding gooien. 

Eerder al protesten in Frankrijk

Eerder demonstreerden ultrakatholieken voor theaterhuizen in Parijs, Rennes, Toulouse en Villeneuve d'Ascq. In Parijs slaagde men er zelfs in de voorstelling te onderbreken. Op 19 januari riep ook het Vaticaan op om ‘stevig en gepast' te reageren tegen deze productie. Ook de eerste voorstelling in de Singel te Antwerpen ontsnapte dus niet aan de ultrakatholieke protestroep. 

Eerder deze week werd via websites opgeroepen om brieven te sturen naar de minister van Cultuur, naar de Singel en naar de mediasponsors (onder andere deze krant). Er circuleerden ook kettingmails om deel te nemen aan een ‘gebedswake voor eerherstel'.

Op websites en via persberichten namen onder andere de Katholieke Actie Vlaanderen en Priesterbroederschap St Pius X het voortouw. Ze vinden de voorstelling een ‘walgelijk stukje christenfobie en christenhaat'.

De voorstelling loopt in ons land nog tot en met 5 februari in de Singel in Antwerpen.