De meting van de creatieve hartslag van Gent werd uitgevoerd door de stedenconsulent Charles Landry. Die noemt Gent 'a pocket sized metropolis' of 'een zeldzame combinatie van de intimiteit van een kleine stad en de openheid van een metropool'.
Landry liet onder meer 420 Gentenaars een vragenlijst invullen, had 80 individuele interviews en bezocht stadsvernieuwingsprojecten. Zijn creatieve screening omvatte tien beleidsdomeinen, waarop telkens een insider-score (ondervraagde Gentenaars) en een outsider-score (Landry) werd gekleefd.
Op de beleidsdomeinen "leefbaarheid", "diversiteit" en "professionalisme" scoort Gent volgens zijn inwoners hoog. 'De uitdaging ligt evenwel in datzelfde kamp', aldus de schepen van Innovatie, Sofie Bracke (Open Vld). 'Gent is een leefbare stad, maar zit op een kritiek punt, een overgangsfase waarbij de enorme groei moet worden omgebogen naar iets constructiefs.'
Uit een studie van de creatieve economie (nieuwe media, audiovisuele kunst, cultuurgebonden activiteiten, publicatie en prints, creatieve diensten en design, alsook mode en diamant) blijkt dat ruim vijfhonderd creatieve en innovatieve bedrijven samen meer dan zesduizend mensen tewerkstellen. Daarnaast oefent ongeveer 18 procent van de Gentse zelfstandigen ook een creatief beroep uit. 'Hoe dan ook, Gent moet nog meer inzetten op cross-sectoraal samenwerken en promotie', aldus Bracke.
De creatieve sector is in Gent vrij divers, met voornamelijk kleine ondernemingen.
