This text will be replaced
'De Stichting Marketing, daar ga ik nooit naartoe,' zei Jef Colruyt ooit. Vrijdag stond hij toch op het podium van het congres. Jef Colruyt moest af en toe zoeken naar de juiste slides, maar verraste de marketeers met droge humor in een eigenzinnig verhaal over de Colruyt-geschiedenis.

'Mijn pa en ik gingen naar Disneyland en vonden de bevroren bananen met chocolade daar vree lekker. Eenmaal terug in Halle hebben we dat geprobeerd. Maar het is mislukt. Dat lukt soms en soms lukt dat niet. De overgang van ponskaarten naar barcodes is wel gelukt.'

'In de Aldi gingen we kijken naar de producten waar veel stof op lag. Als er geen stof op lag, was het wellicht een goed rotatie-artikel, dat introduceerden we in het Colruyt-assortiment.'

Jef Colruyt is duidelijk geen klassieke marketeer. Hij steekt geregeld de draak met klassieke marketingtermen en -begrippen. 'Hoe noemen ze dat tegenwoordig? Awareness zeker?'

'Cut the crap. (...) We hebben de kernkwadranten bekeken, in de zweethut gezeten, maar we zijn toch tot iets gekomen.'

'Duurzaam en waardegedreven vakmanschap, met mensen. Mensen maken het verschil. Da's onze guts. Voilà, dat was het,' besluit Jef Colruyt een erg authentiek verhaal.